Naukowcy odkryli nietypowe zachowanie u zwierząt. Mówią o ich "szóstym zmyśle"

Naukowcy odkryli nietypowe zachowanie u zwierząt. Mówią o ich "szóstym zmyśle"

Naukowcy odkryli nietypowe zachowanie u zwierząt. Mówią o ich "szóstym zmyśle"
Źródło zdjęć: © Flickr
11.07.2020 12:08, aktualizacja: 11.07.2020 12:29

Naukowcy z Instytutu Zachowania Zwierząt Maxa Plancka w Niemczech, przeprowadzili eksperyment, którego celem było zbadanie, czy zwierzęta potrafią przeczuwać różnego rodzaju katastrofy, jak np. trzęsienia ziemi. Wyniki badań były zaskakujące.

Naukowcy z Instytutu Zachowania Zwierząt Maxa Plancka w Monachium postanowili wykonać badania, które przybliżą ich do odpowiedzi na pytanie, czy niektóre zwierzęta hodowlane przeczuwają różnego typu katastrofy.

Zespół badaczy przeprowadził eksperyment w północnych Włoszech, na obszarze, gdzie w ciągu kilku miesięcy lokalne władze zgłosiły około 18 tysięcy trzęsień ziemi. Naukowcy podłączyli specjalne czujniki do sześciu krów, pięciu owiec oraz dwóch psów, które znane były dotąd ze swojego "szóstego zmysłu". Następnie podczas kilku miesięcy rejestrowali każdy ich ruch.

- W ten sposób uzyskujemy pewność, że nie tylko ustalamy korelacje wstecznie, ale również dysponujemy modelem, który można wykorzystać do przewidywania katastrof - komentuje Martin Wikelski, dyrektor Instytutu Zachowania Zwierząt Maxa Plancka w Niemczech i współautor badania.

Dane zebrane przez czujniki udowodniły, że badane zwierzęta wykazywały się nietypowym zachowaniem na 20 godzin przed trzęsieniem ziemi. - Im bliżej zwierzęta znajdowały się epicentrum groźnego trzęsienia, tym były bardziej zaniepokojone - wyjaśnia Martin Wikelski.

Naukowcy nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób zwierzęta mogłyby przewidywać tego typu katastrofy. Niektórzy twierdzą, że wyczuwają one zapach gazów uwalnianych z kryształów kwarcu przed trzęsieniami ziemi, zdaniem innych, używają one futra do odczuwania jonizacji powietrza, spowodowanej zwiększonym ciśnieniem skał w strefach trzęsienia ziemi.

Badania, rzucające nowe światło na przypuszczenia, iż niektóre zwierzęta faktycznie dysponują "szóstym zmysłem" zostały opublikowane na łamach czasopisma naukowego "Ethology".