NASA opublikowała niesamowitą mapę egzoplanet. Pierwszą z nich odkrył Polak

NASA opublikowała mapę przedstawiającą ponad 4 000 znanych egzoplanet, znajdujących się poza Układem Słonecznym. Wcześniej brakowało dowodów na ich istnienie. Musiało minąć kilkadziesiąt lat by prowadzone badania dały wyniki pozwalające rozpoznać tysiące z nich.
NASA opublikowała mapę wszystkich znanych egzoplanet.
NASA opublikowała mapę wszystkich znanych egzoplanet. (NASA)
ycipk-384ypr

Mapa zamieszczona przez NASA jest o tyle niesamowita, że jeszcze nie tak dawno nie było żadnych dowodów na istnienie planet poza Układem Słonecznym. Doniesienia na ich temat pojawiły się w 1917 roku, jednak pierwsze, naukowo potwierdzone odkrycie datuje się na 1992 rok.

Polak pierwszym odkrywcą egzoplanety

W kwietniu 1992 roku polski radioastronom Aleksander Wolszczan razem z amerykańskim radioastronomem Dale Frailem opublikowali przełomową pracę na temat trzech planet znajdujących się poza Układem Słonecznym. Planety zlokalizowane są w układzie planetarnym pulsara.

ycipk-384ypr

Od tego czasu liczba odkryć przekroczyła 4 000 egzopalanet. Znaczny wkład w ich poznawanie miał kosmiczny teleskop Keplera wykorzystywany przez NASA, który swoją pracę zakończył pod koniec 2018 roku z powodu wyczerpania całego swojego paliwa.

Następcą teleskopu Keplera ma być teleskop Jamesa Webba. Zostanie wystrzelony w przestrzeń kosmiczną dopiero w 2021 roku.