Największe samoloty transportowe świata. Chiny i USA ujawniają projekty

Chiny ujawniły wstępny projekt wielkiego samolotu transportowego. Futurystyczna maszyna zaprojektowana w układzie BWB (blended wing body – rozmyte skrzydło) będzie jedną z największych konstrukcji w swojej klasie na świecie. Samolot o podobnej roli, ale innej budowie, zamierzają zbudować także Stany Zjednoczone.

Samoloty WindRunner for Defence - wizualizacjaSamoloty WindRunner for Defense - wizualizacja
Źródło zdjęć: © Radia
Łukasz Michalik

Chiny kupiły w Rosji batalion powietrznodesantowy wraz z pakietem szkoleń, transferem wiedzy i technologii. Pekin usiłuje uzupełnić w ten sposób brakujące kompetencje w zakresie wojsk aeromobilnych, jednak będzie musiał uporać się z ważnym problemem: zbyt małą liczbą samolotów transportowych.

Do przerzucenia drogą powietrzną jednego tylko batalionu potrzeba około 35 dużych samolotów transportowych. Tymczasem Pekin ma do dyspozycji zaledwie 26 samolotów Ił-76 i około 70-80 egzemplarzy opracowanego w Chinach (prawdopodobnie z pomocą ukraińskich specjalistów), nowego transportowca Y-20 w różnych wersjach.

Zbyt jasne, by było prawdziwe? Recenzja Hisense MiniLED 65U8Q

Rozwinięcie produkcji Y-20 ma zaspokoić chińskie potrzeby w bliskiej przyszłości, ale w dalszej perspektywie Chińczycy planują pozyskać zupełnie nowe zdolności związane z transportem strategicznym. Ma je zapewnić największy samolot transportowy, jaki kiedykolwiek w Chinach zbudowano.

Nowy chiński samolot transportowy

Ujawniony niedawno wstępny projekt tej maszyny pokazuje samolot zbudowany w układzie z tzw. rozmytym skrzydłem (BWB to rozwiązanie proponowane także dla amerykańskich powietrznych tankowców). Jest to układ, w którym samolot stanowi jedną bryłę, bez wyraźnej granicy pomiędzy skrzydłem i kadłubem.

Rzuty nowego chińskiego samolotu transportowego
Rzuty nowego chińskiego samolotu transportowego © Weibo

Taka budowa sprzyja cechom stealth, ale także - w przypadku maszyny transportowej - znacząco zwiększaj objętość przestrzeni ładunkowej. Chiński samolot będzie miał ładownię o powierzchni 170 metrów kwadratowych, wysoką na pięć metrów (więcej niż w największym obecnie amerykańskim transportowcu C-5 Galaxy). Według ujawnionych danych nowy samolot ma zabierać do 300 spadochroniarzy lub - co wydaje się niewiarygodne i być może jest wynikiem jakiegoś błędu - 114 pojazdów.

Konstrukcja ma zostać wyposażona w cztery silniki, zapewni udźwig rzędu 120 ton i pozwoli na latanie z pasów krótszych niż 2600 m na dystans 6,5 tys. km. Ważną cechą samolotu ma być także możliwość startowania i lądowania na dużych wysokościach sięgających nawet 4000 m. n.p.m. Wywołuje to spekulacje na temat planów Pekinu związanych z wojskową obecnością w Tybecie.

Ujawnione plany dotyczą samolotu, który wzniesie się w powietrze za wiele lat, prawdopodobnie dopiero w kolejnej dekadzie – czyli już po oknie czasowym, wskazywanym jako okres dający Chinom największe szanse w przypadku ewentualnej wojny na Pacyfiku.

WindRunner – gigant z Ameryki

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, szybciej od chińskiego samolotu wzniesie się w powietrze amerykańska maszyna o podobnym przeznaczeniu. Projekt samolotu WindRunner, opracowany przez firmę Radia, promowano początkowo jako rozwiązanie do transportu turbin wiatrowych.

WindRunner - wizualizacja
WindRunner - wizualizacja © Radia

Aktualnie maszyna pod nazwą WindRunner for Defense jest przedstawiana jako wojskowy transportowiec o wyjątkowych możliwościach, a plan zakłada budowę i oblot prototypu jeszcze w 2029 r.

Nowy samolot ma bardziej tradycyjny układ konstrukcyjny, ale pod względem proporcji czy kształtu kadłuba również nie ma na świecie odpowiedników. Długi, pękaty i wygięty w części ogonowej kadłub ma mieć 108 metrów długości i będzie połączony z 80-metrowymi skrzydłami. Samolot został przy tym zoptymalizowany nie pod względem udźwigu - wynoszącego nieco ponad 72 tony – ale objętości przewożonego ładunku.

Porównanie wielkości samolotów transportowych
Porównanie wielkości samolotów transportowych. OD dołu: C-130, C-17, C-5 i WindRunner © X

Ważną cechą nowego samolotu ma być możliwość działania z pasów startowych o długości zaledwie 1800 m i lotnisk bez rozbudowanej infrastruktury.

Mocarstwa potrzebują transportowców

Dlaczego zarówno Chiny, jak i Stany Zjednoczone planują zbudować wielkie samoloty transportowe, które mają zaoferować podobne zdolności, związane nie tyle z udźwigiem, co z objętością ładowni?

Jednym z wytłumaczeń jest możliwość transportowania różnych systemów uzbrojenia bez potrzeby ich rozmontowywania przed lotem i montażu po wylądowaniu. W ładowni samolotu WindRunner for Defense ma zmieścić się nawet sześć śmigłowców CH-47 Chinook, 12 egzemplarzy Apache albo sześć samolotów jak F-16 czy F-35.

WindRunner
WindRunner © X | @Marsattaqueblog

Ponieważ sprzęt ten będzie przewożony w całości, niemal natychmiast po wylądowaniu będzie gotowy do działania.

Niezależnie od wyjątkowych cech nowej maszyny Chiny po prostu potrzebują samolotów transportowych. Ich potrzeby doraźnie zaspokoi produkowany seryjnie Y-20, który jednak - zanim zdąży się zestarzeć - będzie mieć większego i znacznie bardziej nowoczesnego następcę. Choć nowa konstrukcja jest projektowana jako maszyna transportowa, zapewne będzie można ją wykorzystać nie tylko w roli transportowca, ale także powietrznego tankowca czy samolotu AWACS, zdolnego do przetrwania - dzięki cechom stealth – znacznie bliżej przeciwnika niż starsze konstrukcje.

Inaczej wygląda sytuacja Stanów Zjednoczonych, które wprawdzie dysponują flotą dużych transportowców, ale są to stare maszyny - ostatnie C-5 Galaxy opuściły linię montażową w 1989 r. Brak bieżącej produkcji tworzy – wraz z wycofywaniem kolejnych egzemplarzy - lukę w zdolnościach, którą może uzupełnić nowy samolot transportowy.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak

Najciekawsze śledztwa, wywiady i analizy dziennikarzy WP. Konkretnie i bez lania wody. Nie przegapisz tego, co najważniejsze!

Wybrane dla Ciebie

Bat na masy rosyjskich dronów. Będą produkować ich 2000 miesięcznie
Bat na masy rosyjskich dronów. Będą produkować ich 2000 miesięcznie
Airbus A320 przejmuje fotel lidera. Boeing 737 spada na drugie miejsce
Airbus A320 przejmuje fotel lidera. Boeing 737 spada na drugie miejsce
Jest wyjątkowy. Ma masę miliona Słońc
Jest wyjątkowy. Ma masę miliona Słońc
Powtórzy wyczyn Magellana. Autonomiczny dron w rejsie dookoła świata
Powtórzy wyczyn Magellana. Autonomiczny dron w rejsie dookoła świata
Kupili MiG-i od Rosjan. Miały awarię za awarią
Kupili MiG-i od Rosjan. Miały awarię za awarią
Mają unikat w skali świata. Chcą uczynić go jeszcze lepszym
Mają unikat w skali świata. Chcą uczynić go jeszcze lepszym
Nietypowe odkrycie w dronach Rosji. Afrykański kraj wszczyna śledztwo
Nietypowe odkrycie w dronach Rosji. Afrykański kraj wszczyna śledztwo
Ukraińcy pokochali jego poprzednika. UE dostarczy tani bat na drony
Ukraińcy pokochali jego poprzednika. UE dostarczy tani bat na drony
Wojskowi o Rosomaku. Opisują go w kilku słowach
Wojskowi o Rosomaku. Opisują go w kilku słowach
Rewolucyjna zmiana w Układzie Słonecznym. Znikną lodowe olbrzymy?
Rewolucyjna zmiana w Układzie Słonecznym. Znikną lodowe olbrzymy?
Byli już gotowi. Kolejny kraj NATO mógł zestrzelić drona Rosjan
Byli już gotowi. Kolejny kraj NATO mógł zestrzelić drona Rosjan
Tak broni się Rosja. Wyłączają internet podczas ataków
Tak broni się Rosja. Wyłączają internet podczas ataków