Najszybszy samolot świata. SR-72 gotowy do bicia rekordów

SR-72 uznawany jest za ściśle tajny projekt Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Co jakiś czas jednak temat "najszybszego samolotu, jaki kiedykolwiek opracowano" powraca. Według najnowszych doniesień wzbije się w powietrze już w 2025 r. i osiągnie niezwykłą prędkość.

Projekt SR-72Projekt SR-72
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Lockheed Martin
Wojciech Kulik

6437 km/h – taką właśnie prędkość rozwinąć ma hipersoniczny samolot SR-72 zwany "synem Blackbirda". Maszyna opracowana przez inżynierów Lockheed Martin na zlecenie amerykańskiej armii ma tym samym stać się najszybszym samolotem w historii. Przydomek wynika z faktu, że mówimy tu o następcy modelu SR-71 "Blackbird", który (osiągając prędkości powyżej 4000 km/h) bił rekordy w 1974 r.

SR-72. Jaki będzie najszybszy samolot świata?

Według pojawiających się tu i tam doniesień SR-72 będzie samolotem bezzałogowym. Będzie przeznaczony do wykonywania zadań związanych z wywiadem, obserwacją i rozpoznaniem. Dodatkowo będzie kompatybilny z nową bronią szybkiego uderzenia (HSSW – High-Speed Strike Weapon). W związku z tym ma się sprawdzić podczas misji w niebezpiecznych środowiskach, gdzie tradycyjne samoloty załogowe okazałyby się najpewniej zbyt wolne, a bezpieczeństwo pilota byłoby co najmniej dyskusyjne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Doniesienia sugerują również, że nowy system uzbrojenia hipersonicznego zaoferuje najszybsze na świecie wystrzeliwanie pocisków, a te z kolei będą natychmiastowo osiągać prędkości hipersoniczne. Co więcej, utrzymają je przez dłuższy czas, jak podkreślono w publikacji na łamach serwisu Interesting Engineering.

Kilka słów o prędkości

Po co samolot ma osiągać aż tak duże prędkości? Chodzi przede wszystkim o to, by omijać nowoczesne środki obrony przeciwlotniczej. Do tej pory tego typu prędkości rozwijały tylko samoloty i statki kosmiczne z napędem rakietowym, których dużym minusem jest jednorazowość. Tymczasem SR-72 ma być samolotem wielokrotnego użytku.

Konwencjonalne silniki turboodrzutowe i turbowentylatorowe zapewniają wielokrotność użytku i dużą moc podczas startu i lądowania, ale nie są w stanie utrzymać prędkości hipersonicznych. Z kolei innego typu silniki odrzutowe napędzają samolot do prędkości naddźwiękowych, ale nie oferują ich podczas startu i lądowania. Na potrzeby SR-72 tworzony jest więc napęd łączący jedno i drugie rozwiązanie. Będzie to układ oparty na turbinie w cyklu łączonym (TBCC), w którym silniki turbowentylatorowe są łączone z wyjątkowo mocnym silnikiem strumieniowym (tzw. scramjet).

Przy długości nieznacznie przekraczającej 30 m, pod względem samej konstrukcji, "syn Blackbirda" ma być podobny do "ojca". Niestety na więcej szczegółów trzeba jeszcze poczekać.

Wybrane dla Ciebie
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
Śmigłowce Royal Navy zyskały nowe rakiety. Pociski Martlet w gotowości
Śmigłowce Royal Navy zyskały nowe rakiety. Pociski Martlet w gotowości
Bóg wojny dla Wojska Polskiego. Kolejne Kraby dla 5 Lubuskiego Pułku Artylerii
Bóg wojny dla Wojska Polskiego. Kolejne Kraby dla 5 Lubuskiego Pułku Artylerii
Policzyli kozice w Tatrach. Przyrodnicy wskazują, dlaczego jest ich mniej
Policzyli kozice w Tatrach. Przyrodnicy wskazują, dlaczego jest ich mniej
Odparowuje wszystko co żywe. Tym razem sam wyparował
Odparowuje wszystko co żywe. Tym razem sam wyparował
Narodowy program odstraszania. Umocnienia Tarczy Wschód widać z satelity
Narodowy program odstraszania. Umocnienia Tarczy Wschód widać z satelity
Blue Origin pokazał lądownik MK1. Cel: lądowanie na Księżycu w 2026 r.
Blue Origin pokazał lądownik MK1. Cel: lądowanie na Księżycu w 2026 r.
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯