Prezentowane przez nas linie otrzymały najniższe noty w rankingach bezpieczeństwa w lotnictwie pasażerskim (opierając się o AirLineRatings, raporty organizacji lotniczych, rządów oraz liczbę katastrof i niebezpiecznych incydentów).
Niepodważalnie najważniejszą rzeczą w odbywaniu podróży samolotem jest bezpieczeństwo. Nie każdemu przewoźnikowi jednak na nim zależy. Prezentowane przez nas linie otrzymały najniższe noty w rankingach bezpieczeństwa w lotnictwie pasażerskim (opierając się o AirLineRatings, raporty organizacji lotniczych, rządów oraz liczbę katastrof i niebezpiecznych incydentów). Sprawdźcie, do których samolotów lepiej nie wsiadać.
KamAir
KamAir - Afgańska linia lotnicza z Kabulu. Przewoźnik dysponuje 6 samolotami, wykonującymi loty do 9 portów lotniczych, m.in. do Stambułu, Dubaju czy Delhi. We flocie znajduje się Boeing 737 (3), 767 (1), 727 (1) oraz Jak-40. W 2005 roku samolot tego przewoźnika rozbił się niedaleko Kabulu, stolicy Afganistanu, pochłaniając 104 ofiary. Od tego momentu przewoźnik nie może pochwalić się dobrą opinią. Od roku 2010 KamAir ma bezwzględny zakaz wykonywania lotów do krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Tara Air
Linia Tara Air z Nepalu posiada w swojej flocie 8 maszyn (3 x Dornier Do 228 oraz 5 x De Havilland DHC-6 Twin Otter). Ostatnia katastrofa z udziałem samolotu tego przewoźnika miała miejsce w grudniu 2010 roku. Niedługo po starcie z lotniska Lamidana (lot do Katmandu), maszyna runęła na ziemię, zabijając 19 pasażerów i 3 członków załogi. Maszyn Tara Air prędko nie zobaczymy na żywo, ponieważ przewoźnik ma zakaz wykonywnaia lotów do UE.
SCAT Airlines
Narodowy przewoźnik Kazachstanu, SCAT, obsługuje 33 kierunki, głównie wewnątrz kraju. Wyniki audytu ICAO _ (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego) _ były bardzo niepokojące, w związku z czym również ten przewoźnik znalazł się na czarnej liście lotnictwa pasażerskiego. Wyniki tego samego audytu sprawiły, że Unia Europejska wydała mzakaz lotów do krajów członkowskich. W ostatniej katastrofie, 29 stycznia 2013, w samolocie tego przewoźnika zginęło 21 osób lecących do Ałmaty. Samolot rozbił się podczas podejścia do lądowania.
Nepal Airlines
Założone w 1958 roku nepalskie linie narodowe posiadają swoją siedzibę w Katmandu. Dysponują siedmioma samolotami, wykonującymi kursy na 38 trasach. Począwszy od 5 listopada 1960 roku do 16 lutego 2014, linia zaliczyła serię katastrof i incydentów. Podczas ostatniego wypadku, samolot DHC-6 Twin Otter roztrzaskał się na zboczu góry na zachodzie Nepalu. Zginęło 18 osób. W grudniu 2013, dwa miesiące przed tą katastrofą, przewoźnik otrzymał zakaz lotów do Unii Europejskiej.
Zakaz lotów do UE
Lista linii lotniczych, mających bezwzględny zakaz lotów do Unii Europejskiej jest bardzo długa. Przewoźnicy, którzy na niej się znaleźli nie spełniają unijnych norm bezpieczeństwa w lotnictwie. Zdarza się również tak, że niektóre linie lotnicze nie posiadają żadnych procedur, mających na celu ochronę pasażerów. Pierwsza lista została opublikowana w 2006 roku i jest sukcesywnie aktualizowana. Wśród krajów, których wszyscy narodowi przewoźnicy nie mają prawa lądować na lotniskach państw członkowskich UE znajdują się m.in. Afganistan, Kongo, Gwinea, Erytrea, Kirgistan, Liberia, Libia, Mozambik, Nepal, Sudan czy Zambia.
najBEZPIECZNIEJSZE linie na świecie
Jako ciekawostkę, dodam, że niesłabnącą sympatią w kwestii bezpieczeństwa cieszą się zawsze ci sami przewoźnicy. Nie musimy obawiać się o nasze bezpieczeństwo m.in. w samolotach Qantas *(Australia), *Emirates *(Dubaj), *Air New Zealand (Australia, na zdjęciu), Etihad *(ZEA), *EVA Air (Tajwan), Cathay Pacific Airways (Hongkong) i europejski *Finnair *z Finlandii.