Naddźwiękowy samolot Overture. Wojsko USA zainteresowane projektem
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Naddźwiękowy odrzutowiec Overture, opracowany pierwotnie dla sektora komercyjnego, spotkał się z zainteresowaniem ze strony amerykańskiego wojska. Jak donosi serwis The War Zone, Northrop Grumman i Boom Supersonic ogłosili współpracę w celu opracowania wariantu przyszłego samolotu specjalnie dla USA i sojuszniczych sił zbrojnych.
Umowa została sfinalizowana na Międzynarodowych Targach Lotniczych w Farnborough w Wielkiej Brytanii. W oficjalnym komunikacie nie podano dodatkowych szczegółów, ale wiadomo, że porozumienie o współpracy będzie miało na celu dostarczenie armii amerykańskiej i jej sojusznikom nowych ofert samolotów naddźwiękowych.
Odrzutowiec Overture Boom Supersonic
Wariant (lub warianty) konstrukcji mają wykorzystywać samolot Overture Boom Supersonic jako punkt wyjścia, a następnie zostać wyposażony(-e) w nieokreślone systemy obrony powietrznej Northrop Grumman. W komunikacie stwierdzono, że potencjalny model Overture może zapewnić wojsku prędkość niezbędną do wykonywania "misji szybkiego reagowania".
"Wyposażony w specjalistyczne możliwości samolot może być używany do dostarczania zaopatrzenia medycznego, zapewniania ewakuacji medycznej w nagłych wypadkach lub do nadzorowania rozległych obszarów szybciej niż konwencjonalne samoloty" – czytamy w komunikacie.
Startup Boom Supersonic z siedzibą w Denver w stanie Kolorado został założony w 2014 r. i koncentruje się na badaniu i opracowywaniu zaawansowanych metod podróży naddźwiękowych, głównie na rynek komercyjny. Pierwszy naddźwiękowy samolot demonstracyjny XB-1 , znany również jako "Baby Boom", został zaprezentowany w październiku 2020 r.
Zobacz także
Firma dąży do skrócenia czasu podróży na niektórych trasach nawet o połowę. Samoloty pasażerskie Boom Supersonic, które mają mieścić od 65 do 85 pasażerów, będą zaprojektowane tak, aby latać z prędkością Mach 1,7 nad wodą (ok. 2080 km/h) i Mach 0,94 (ok.1152 km/h) nad lądem. Ich zasięg ma wynosić z kolei ok. 7900-8300 km.
W planach jest też koncepcja samolotu, który będzie osiągał Mach 2,2 (ok. 2695 km/h). Oznacza to, że podróż z Warszawy do Nowego Jorku (odległość 6850 km) może wynieść poniżej 3 godzin.
Maszyna będzie wyposażona w trzy silniki turbowentylatorowe o ciągu od 67 do 89 kN każdy. Oblot samolotu jest planowany w 2026 r. Przedstawiciele Boom Supersonic zakładają, że w ciągu pierwszych 10 lat od uruchomienia produkcji zostanie sprzedanych od 1000 do 2000 egzemplarzy.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski