Naddźwiękowy samolot Overture. Wojsko USA zainteresowane projektem
Naddźwiękowy odrzutowiec Overture, opracowany pierwotnie dla sektora komercyjnego, spotkał się z zainteresowaniem ze strony amerykańskiego wojska. Jak donosi serwis The War Zone, Northrop Grumman i Boom Supersonic ogłosili współpracę w celu opracowania wariantu przyszłego samolotu specjalnie dla USA i sojuszniczych sił zbrojnych.
21.07.2022 18:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Umowa została sfinalizowana na Międzynarodowych Targach Lotniczych w Farnborough w Wielkiej Brytanii. W oficjalnym komunikacie nie podano dodatkowych szczegółów, ale wiadomo, że porozumienie o współpracy będzie miało na celu dostarczenie armii amerykańskiej i jej sojusznikom nowych ofert samolotów naddźwiękowych.
Odrzutowiec Overture Boom Supersonic
Wariant (lub warianty) konstrukcji mają wykorzystywać samolot Overture Boom Supersonic jako punkt wyjścia, a następnie zostać wyposażony(-e) w nieokreślone systemy obrony powietrznej Northrop Grumman. W komunikacie stwierdzono, że potencjalny model Overture może zapewnić wojsku prędkość niezbędną do wykonywania "misji szybkiego reagowania".
"Wyposażony w specjalistyczne możliwości samolot może być używany do dostarczania zaopatrzenia medycznego, zapewniania ewakuacji medycznej w nagłych wypadkach lub do nadzorowania rozległych obszarów szybciej niż konwencjonalne samoloty" – czytamy w komunikacie.
Startup Boom Supersonic z siedzibą w Denver w stanie Kolorado został założony w 2014 r. i koncentruje się na badaniu i opracowywaniu zaawansowanych metod podróży naddźwiękowych, głównie na rynek komercyjny. Pierwszy naddźwiękowy samolot demonstracyjny XB-1 , znany również jako "Baby Boom", został zaprezentowany w październiku 2020 r.
Zobacz także
Firma dąży do skrócenia czasu podróży na niektórych trasach nawet o połowę. Samoloty pasażerskie Boom Supersonic, które mają mieścić od 65 do 85 pasażerów, będą zaprojektowane tak, aby latać z prędkością Mach 1,7 nad wodą (ok. 2080 km/h) i Mach 0,94 (ok.1152 km/h) nad lądem. Ich zasięg ma wynosić z kolei ok. 7900-8300 km.
W planach jest też koncepcja samolotu, który będzie osiągał Mach 2,2 (ok. 2695 km/h). Oznacza to, że podróż z Warszawy do Nowego Jorku (odległość 6850 km) może wynieść poniżej 3 godzin.
Maszyna będzie wyposażona w trzy silniki turbowentylatorowe o ciągu od 67 do 89 kN każdy. Oblot samolotu jest planowany w 2026 r. Przedstawiciele Boom Supersonic zakładają, że w ciągu pierwszych 10 lat od uruchomienia produkcji zostanie sprzedanych od 1000 do 2000 egzemplarzy.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski