MSPO 2025. Polska premiera ultralekkiej haubicy od Hyundai WIA
Południowokoreańska ekspozycja na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) jest bogata jak w poprzednich latach. Pełnowymiarową ciekawostką jest ultralekka haubica oparta o samochód terenowy.
Republika Korei traktuje targi MSPO jako możliwość dotarcia do potencjalnych klientów z Europy i zaprezentowania im swojego sprzętu, co jest pokłosiem ogromnych zakupów jej sprzętu przez Polskę w ostatnich latach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ultralekka haubica kal. 105 mm od Hyundai WIA, która zadebiutowała na targach KADEX 2024, a teraz pierwszy raz została pokazana podczas MSPO, bazuje na pojazdach K351 lub K152. Całość waży 7 ton ze względu na konieczność wzmocnienia zawieszenia, ale strzelanie i tak odbywa się dopiero po rozłożeniu podpór.
Koncepcyjnie południowokoreańska haubica jest podobna do amerykańskiej 2-CT Hawkeye. Konstrukcja z Republiki Korei może prowadzić ostrzał na dystans 14,7 km przy wykorzystaniu standardowych pocisków lub do nawet 18 km przy zastosowaniu pocisków z dopalaczem rakietowym. Z kolei szybkostrzelność haubicy ma sięgać do 10 strz./min przy czteroosobowej załodze, jednakże możliwe jest nawet funkcjonowanie w przypadku dwóch żołnierzy.
Jest to możliwe ze względu na szeroką automatyzację pokroju np. położenia armaty czy działania nawigacji satelitarnej bądź inercyjnej. Pozwala to na zajęcie bądź opuszczenie pozycji ogniowej w ciągu minut, co znacznie zmniejsza ryzyko dostania się pod ostrzał kontrbateryjny.
Warto zaznaczyć, haubice kal. 105 mm dysponują mniejszą siłą rażenia niż kal. 155 mm, ale wciąż mają miejsce na polu bitwy. Są one przede wszystkim lżejsze, co pozwala w przypadku samobieżnej nowości z Korei na transport śmigłowcem CH-47 Chinook.
Haubice kal. 105 mm dysponują przy tym większym zasięgiem i siłą rażenia od moździerza kal. 120 mm, dla którego maksymalny zasięg to około 8 km dla zwykłych pocisków lub nieco ponad 10 km dla tych z dopalaczem rakietowym.