Może ważyć 76 ton. To rodzi pytania o jego mobilność

Rozwijany właśnie brytyjski czołg Challenger 3 może osiągnąć masę ok. 76 ton po dołożeniu pełnego pakietu pancerza i osłon. Jednocześnie jednostka napędowa ma pozostać zbliżona do tej z Challenger 2, co rodzi pytania o mobilność i logistykę.

Czołg Challenger 2 używany przez Ukraińców.Czołg Challenger 2 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | Challenger Tank In Ukraine
Norbert Garbarek

Brytyjskie źródła, cytowane przez Defense Express, wskazują, że pełna konfiguracja pancerza i systemów ochrony podniesie masę Challengera 3 do ok. 76 ton. To o ok. 10 ton więcej niż wcześniej komunikowany pułap 66 ton. Taki wzrost może odbić się na osiągach w terenie i na drogach, co ma znaczenie dla planowania działań.

Challegner 3 cięższy od swojego poprzednika

Według tych doniesień silnik i przekładnia nie przejdą głębokiej modernizacji. W materiałach wymienia się 26‑litrowy Perkins CV12-6A V12. Padają sprzeczne liczby: 1100 KM oraz 1120 kW w wersji po programie HAAIP (ok. 1500 KM). Autorzy analizy podkreślają, że nawet docelowe wartości mogą nie zostać osiągnięte, co ograniczy dynamikę tak ciężkiego wozu.

W tle pojawia się porównanie do czołgów NATO. Leopard 2A6 waży ok. 62 tony, a M1A2 Abrams – od 61 do 67 ton w zależności od wersji. Challenger 2 o masie ok. 65 ton miał problemy z mobilnością w Ukrainie, co każe pytać o praktyczne skutki dalszego dociążenia w następcy.

W artykule wspomina się o testach europejskiej zespołowej jednostki napędowej i zmianie przekładni. Rozwiązanie miało dawać więcej mocy i ułatwiać logistykę, lecz zostało odrzucone z powodów kosztowych i chęci utrzymania krajowej produkcji. Oszczędności mogą jednak oznaczać kompromisy w osiągach przy pełnym pakiecie ochrony. Krytykowana jest również idea rezygnacji z dodatkowego pancerza na rzecz samego aktywnego systemu ochrony.

Masa rzędu 76 ton to też wyzwanie logistyczne. Mogą być potrzebne nowe transportery i obowiązywać dodatkowe ograniczenia drogowe. W skrajnych przypadkach sprzęt ewakuacyjny może nie podnieść wozu, jak przy duecie M88A2 i Abrams M1A2 SEP V3. Autorzy przypominają, że Zachód widzi problem nadwagi – stąd niemiecki "przejściowy" Leopard 3 celuje w 55–60 ton.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak
Wybrane dla Ciebie
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech