Może ważyć 76 ton. To rodzi pytania o jego mobilność

Rozwijany właśnie brytyjski czołg Challenger 3 może osiągnąć masę ok. 76 ton po dołożeniu pełnego pakietu pancerza i osłon. Jednocześnie jednostka napędowa ma pozostać zbliżona do tej z Challenger 2, co rodzi pytania o mobilność i logistykę.

Czołg Challenger 2 używany przez Ukraińców.Czołg Challenger 2 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | Challenger Tank In Ukraine
Norbert Garbarek

Brytyjskie źródła, cytowane przez Defense Express, wskazują, że pełna konfiguracja pancerza i systemów ochrony podniesie masę Challengera 3 do ok. 76 ton. To o ok. 10 ton więcej niż wcześniej komunikowany pułap 66 ton. Taki wzrost może odbić się na osiągach w terenie i na drogach, co ma znaczenie dla planowania działań.

Challegner 3 cięższy od swojego poprzednika

Według tych doniesień silnik i przekładnia nie przejdą głębokiej modernizacji. W materiałach wymienia się 26‑litrowy Perkins CV12-6A V12. Padają sprzeczne liczby: 1100 KM oraz 1120 kW w wersji po programie HAAIP (ok. 1500 KM). Autorzy analizy podkreślają, że nawet docelowe wartości mogą nie zostać osiągnięte, co ograniczy dynamikę tak ciężkiego wozu.

W tle pojawia się porównanie do czołgów NATO. Leopard 2A6 waży ok. 62 tony, a M1A2 Abrams – od 61 do 67 ton w zależności od wersji. Challenger 2 o masie ok. 65 ton miał problemy z mobilnością w Ukrainie, co każe pytać o praktyczne skutki dalszego dociążenia w następcy.

W artykule wspomina się o testach europejskiej zespołowej jednostki napędowej i zmianie przekładni. Rozwiązanie miało dawać więcej mocy i ułatwiać logistykę, lecz zostało odrzucone z powodów kosztowych i chęci utrzymania krajowej produkcji. Oszczędności mogą jednak oznaczać kompromisy w osiągach przy pełnym pakiecie ochrony. Krytykowana jest również idea rezygnacji z dodatkowego pancerza na rzecz samego aktywnego systemu ochrony.

Masa rzędu 76 ton to też wyzwanie logistyczne. Mogą być potrzebne nowe transportery i obowiązywać dodatkowe ograniczenia drogowe. W skrajnych przypadkach sprzęt ewakuacyjny może nie podnieść wozu, jak przy duecie M88A2 i Abrams M1A2 SEP V3. Autorzy przypominają, że Zachód widzi problem nadwagi – stąd niemiecki "przejściowy" Leopard 3 celuje w 55–60 ton.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak
Wybrane dla Ciebie
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥