Może ważyć 76 ton. To rodzi pytania o jego mobilność

Rozwijany właśnie brytyjski czołg Challenger 3 może osiągnąć masę ok. 76 ton po dołożeniu pełnego pakietu pancerza i osłon. Jednocześnie jednostka napędowa ma pozostać zbliżona do tej z Challenger 2, co rodzi pytania o mobilność i logistykę.

Czołg Challenger 2 używany przez Ukraińców.Czołg Challenger 2 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | Challenger Tank In Ukraine
Norbert Garbarek

Brytyjskie źródła, cytowane przez Defense Express, wskazują, że pełna konfiguracja pancerza i systemów ochrony podniesie masę Challengera 3 do ok. 76 ton. To o ok. 10 ton więcej niż wcześniej komunikowany pułap 66 ton. Taki wzrost może odbić się na osiągach w terenie i na drogach, co ma znaczenie dla planowania działań.

Challegner 3 cięższy od swojego poprzednika

Według tych doniesień silnik i przekładnia nie przejdą głębokiej modernizacji. W materiałach wymienia się 26‑litrowy Perkins CV12-6A V12. Padają sprzeczne liczby: 1100 KM oraz 1120 kW w wersji po programie HAAIP (ok. 1500 KM). Autorzy analizy podkreślają, że nawet docelowe wartości mogą nie zostać osiągnięte, co ograniczy dynamikę tak ciężkiego wozu.

W tle pojawia się porównanie do czołgów NATO. Leopard 2A6 waży ok. 62 tony, a M1A2 Abrams – od 61 do 67 ton w zależności od wersji. Challenger 2 o masie ok. 65 ton miał problemy z mobilnością w Ukrainie, co każe pytać o praktyczne skutki dalszego dociążenia w następcy.

Test piekarnika Amica Piekarnik do zabudowy ED975398BA+ X-TYPE STEAM P Amica

W artykule wspomina się o testach europejskiej zespołowej jednostki napędowej i zmianie przekładni. Rozwiązanie miało dawać więcej mocy i ułatwiać logistykę, lecz zostało odrzucone z powodów kosztowych i chęci utrzymania krajowej produkcji. Oszczędności mogą jednak oznaczać kompromisy w osiągach przy pełnym pakiecie ochrony. Krytykowana jest również idea rezygnacji z dodatkowego pancerza na rzecz samego aktywnego systemu ochrony.

Masa rzędu 76 ton to też wyzwanie logistyczne. Mogą być potrzebne nowe transportery i obowiązywać dodatkowe ograniczenia drogowe. W skrajnych przypadkach sprzęt ewakuacyjny może nie podnieść wozu, jak przy duecie M88A2 i Abrams M1A2 SEP V3. Autorzy przypominają, że Zachód widzi problem nadwagi – stąd niemiecki "przejściowy" Leopard 3 celuje w 55–60 ton.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak

Wybrane dla Ciebie

Nikt inny na świecie nie dał tylu czołgów. Polska pomoc dla Ukrainy
Nikt inny na świecie nie dał tylu czołgów. Polska pomoc dla Ukrainy
Bat na masy rosyjskich dronów. Będą produkować ich 2000 miesięcznie
Bat na masy rosyjskich dronów. Będą produkować ich 2000 miesięcznie
Airbus A320 przejmuje fotel lidera. Boeing 737 spada na drugie miejsce
Airbus A320 przejmuje fotel lidera. Boeing 737 spada na drugie miejsce
Jest wyjątkowy. Ma masę miliona Słońc
Jest wyjątkowy. Ma masę miliona Słońc
Powtórzy wyczyn Magellana. Autonomiczny dron w rejsie dookoła świata
Powtórzy wyczyn Magellana. Autonomiczny dron w rejsie dookoła świata
Kupili MiG-i od Rosjan. Miały awarię za awarią
Kupili MiG-i od Rosjan. Miały awarię za awarią
Mają unikat w skali świata. Chcą uczynić go jeszcze lepszym
Mają unikat w skali świata. Chcą uczynić go jeszcze lepszym
Nietypowe odkrycie w dronach Rosji. Afrykański kraj wszczyna śledztwo
Nietypowe odkrycie w dronach Rosji. Afrykański kraj wszczyna śledztwo
Ukraińcy pokochali jego poprzednika. UE dostarczy tani bat na drony
Ukraińcy pokochali jego poprzednika. UE dostarczy tani bat na drony
Zabrali Rosomaki do wody. Wojskowi opisują je w kilku słowach
Zabrali Rosomaki do wody. Wojskowi opisują je w kilku słowach
Rewolucyjna zmiana w Układzie Słonecznym. Znikną lodowe olbrzymy?
Rewolucyjna zmiana w Układzie Słonecznym. Znikną lodowe olbrzymy?
Byli już gotowi. Kolejny kraj NATO mógł zestrzelić drona Rosjan
Byli już gotowi. Kolejny kraj NATO mógł zestrzelić drona Rosjan
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech