Mnóstwo samolotów USAF u Saudów. Zdjęcia satelitarne pokazują prawdę
Amerykanie poza wysłaniem grup lotniskowcowych w region Bliskiego Wschodu rozlokowali pokaźne siły w bazie lotniczej Prince Sultan w Arabii Saudyjskiej. Oto co w niej jest.
Przedłużający się konflikt izraelsko-irański wymusza aktywność Amerykanów, którzy kierują w zapalny region nie tylko kolejne grupy lotniskowcowe. Okazuje się też, że znacznie wzrósł też ruch na terenie bazy lotniczej Prince Sultan w Arabii Saudyjskiej.
Zdjęcia satelitarne z chińskich satelitów, do których dotarli osintowcy, pokazują, że 19 czerwca na lotnisku Prince Sultan przebywało przynajmniej 22 latających cystern KC-135, 53 samoloty wyglądające na F-16, 10 transportowych C-130. Ponadto do tych liczb należy doliczyć egzemplarze ukryte w hangarach oraz te, które mogły dolecieć w następnych dniach.
Najważniejsze samoloty na saudyjskim lotnisku
Najważniejszymi maszynami niezbędnymi do przeprowadzania potencjalnych uderzeń z Arabii Saudyjskiej na Iran są latające cysterny Boeing KC-135 Stratotanker, ponieważ dystans w jedną stronę to niemal 1500 kilometrów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mocno ogranicza to możliwości samolotów F-16, jeśli miałyby przenosić ładunek ciężkich bomb penetrujących ze względu na ograniczenia udźwigu dzielonego także na zewnętrze zbiorniki paliwa.
Boeing KC-135 Stratotanker to konstrukcja wprowadzona do służby w USAF pod koniec lat 50. XX wieku aktualnie powoli zastępowana przez nowsze samoloty Boeing KC-46 Pegasus. KC-135 został oparty na bazie samolotu Boeing 367-80, który z czasem wyewoluował też w Boeinga 707.
Amerykanie mają dysponować flotą do 396 egzemplarzy samolotów KC-135 Stratotanker wliczając w to sztuki rezerwowe oraz te będące w posiadaniu Gwardii Narodowej, przez co stanowią rdzeń amerykańskiej "powietrznej stacji paliwowej" dla USAF i sojuszników.
KC-135 Stratotanker jest maszyną o masie własnej blisko 45 ton, ale jego masa startowa dochodzi do maksymalnie nieco ponad 146 ton, z czego paliwo może stanowić 90,7 tony. Z kolei jego przekazywanie do innych samolotów jest możliwe przez sztywny centralny podajnik paliwa, znany jako boom lub poprzez opcjonalne dwa podskrzydłowe zasobniki Multi-point Refueling Systems (MPRS) z elastycznymi wężami.
Ponadto KC-135 Stratotanker może też służyć w charakterze transportowca, ponieważ w mieszanej konfiguracji transportowej może zabrać niemal 38 ton ładunku lub 37 osób.