Mniej myśliwców F-35 Stealth w przestworzach. Wszystkiemu winne silniki

Myśliwce F-35 Sił Powietrznych USA w tym roku wezmą udział w mniejszej liczbie pokazów demonstracyjnych na całym świecie. Powodem są problemy z dostępnością silników, które ulegają częstym awariom.

F35Problem z silnikami w F-35
Źródło zdjęć: © Getty Images
Karolina Modzelewska

Bloomberg News jako pierwszy podał informację o nasilających się problemach z dostępnością silników F135, które są stosowane w odrzutowcach F-35 oraz z wydłużającym się czasem ich napraw. Silniki produkuje firma Pratt & Whitney, będąca obecnie własnością Raytheon Technologies Corp.

Problem z dostępnością silników dla F-35

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację amerykańskie Dowództwo Walki Powietrznej (ACC), nadzorujące jednostki myśliwców, zmniejszyło liczbę pokazów lotniczych w 2021 roku, w których weźmie udział F-35. W ten sposób instytucja chce zapewnić odpowiednią liczbę myśliwców do zadań operacyjnych - rozmieszczenia w bazach i szkoleń.

Głównym problemem jest to, że silniki odrzutowców F-35 za bardzo się nagrzewają. Ciepło powoduje przedwczesne pękanie powłok łopatek turbiny. To z kolei oznacza, że więcej silników potrzebuje naprawy lub całkowitej wymiany wcześniej niż jest to zwykle wymagane.

Według przedstawicieli sił powietrznych pęknięcia powłoki nie powodują żadnych problemów z lotem. Wpływają one jednak na skrócenie żywotności silnika. Jeden z najgorszych scenariuszy zakłada, że jeśli nic się nie zmieni, to nawet 20 proc. F-35 pozostanie pozbawionych silników do 2025 roku i uziemionych.

Sposób na problemy z F-35

Siły Powietrzne USA ciężko pracują wraz z Biurem Programu F-35 w Pentagonie i Pratt & Whitney, aby rozwiązać problem z dostawami i konserwacją silników F135. Zminimalizowanie liczby pokazów lotniczych chociaż częściowo pomoże w zapewnieniu dostępności silników do zadań operacyjnych.

Problem z nagrzewaniem się silników zostanie szerzej omówiony podczas konferencji "Dowódcy F-35", która została zaplanowana na 17 lutego w bazie sił powietrznych Tinker w Oklahomie. Przedstawiciele firmy Pratt & Whitney oraz sił powietrznych USA będą debatować nad możliwymi rozwiązaniami.

Zobacz też: Czy mogę nagrywać policjantów podczas interwencji?

Wybrane dla Ciebie
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟