Mars odsłonił swoje sekrety. Naukowcy dokonali niezwykłego odkrycia

Mars - zdjęcie zrobione przez łazik Curiosity
Źródło zdjęć: © NASA
22.05.2022 14:59, aktualizacja: 23.05.2022 11:45

Mars jest najbliższym sąsiadem Ziemi i największą nadzieją naukowców na to, by ludzie skolonizowali nową planetę. Mimo że od lat jest przedmiotem licznych obserwacji i misji, wciąż skrywa wiele sekretów. Jeden z nich właśnie został odkryty.

Czerwona Planeta jest znana ze swoich potężnych, sezonowych burz piaskowych. Są one na tyle silne, że mogą pochłonąć całą planetę i skutecznie uniemożliwić naukowcom badanie Marsa. Jedna z takich burz, która miała miejsce w 2018 r., sprawiła, że NASA straciła kontakt z łazikiem Opportunity.

Zrozumienie powstawania tych zabójczych burz jest kluczowe dla misji bezzałogowych oraz przyszłych misji załogowych, zwłaszcza jeśli ludzie planują kiedykolwiek zasiedlić Czerwoną Planetę. Najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Houston zdają się odpowiadać na to zagadnienie.

Ich zdaniem burze piaskowe na Marsie mogą powstawać między innymi z powodu sezonowej nierównowagi energetycznej miedzy ilością energii słonecznej pochłoniętej i uwolnionej przez planetę. To odkrycie może wpłynąć na dalsze badania klimatu Czerwonej Planety oraz lepsze zrozumienie panujących tam warunków pogodowych.

"Jednym z najciekawszych odkryć jest to, że nadmiar energii – występujący gdy więcej energii jest pochłaniane niż uwalniane – może być jednym z mechanizmów generujących burze piaskowe na Marsie", podkreśla jedna z autorek badania Ellen Creecy.

Wspomniane zjawisko nazywane jest balansem energetycznym planety. Jest to jeden z kluczowych czynników kształtujący klimat i warunki pogodowe na planecie. Zaskakująco wysoki dysbalans energii (ponad 15 proc., gdy w przypadku Ziemi mówimy o ok. 0,4 proc.) zmusił naukowców do zmiany spojrzenia na klimat Czerwonej Planety.

Wyniki najnowszych badań zostały opublikowane na łamach Proceedings of the National Academy of Sciences. Wnioski zostały potwierdzone m.in. dzięki danym zebranym przez sondę Mars Global Surveyor (MGS), łazik Curiositylądownik InSight, do których zadań należy właśnie monitorowanie pogody na Marsie.