Naukowcy zaintrygowani znaleziskiem na Marsie. Co skrywał krater?

Naukowcy zaintrygowani znaleziskiem na Marsie. Co skrywał krater?

Krater na Marsie
Źródło zdjęć: © ESA, Roscosmos, CaSSIS, CC BY-SA 3.0 IGO
Marcin Hołowacz
31.01.2022 11:13, aktualizacja: 24.02.2022 15:33

Misja sondy ExoMars Trace Gas Orbiter jest realizowana we współpracy Europejskiej Agencji Kosmicznej z Korporacją Państwową ds. Działalności Kosmicznej Roskosmos. Teraz naukowcy są zaintrygowani marsjańskim zdjęciem.

Sonda ExoMars Trace Gas Orbiter znajduje się na orbicie Marsa od 2016 roku, natomiast 13 czerwca 2021 roku wykonała zdjęcie, którym aktualnie zajmują się naukowcy. Konkretniej mówiąc, zostało ono zrobione za pomocą instrumentu o nazwie CaSSIS (Colour and Stereo Surface Imaging System), a istotną ciekawostką jest fakt, że w jego konstrukcję byli zaangażowani polscy uczeni z Centrum Badań Kosmicznych, a za montaż odpowiadała polska firma Creotech Instruments.

Acidalia Planitia odkrywa swoje tajemnice

Marsjańska równina o nazwie Acidalia Planitia okazuje się być niezwykle intrygującym obszarem. Zdjęcie wykonane z orbity Marsa ukazało nam piękny krater, wielu ludziom kojarzący się z przeciętym drzewem i widocznymi w jego wnętrzu słojami.

Dlaczego krater charakteryzuje się akurat takim wyglądem? Za odpowiedź naukowcy wskazują… wodę. Mars to bardzo zimne miejsce, ale występują na nim pory roku i związane z tym zmiany temperatury.

Znalezisko sondy ExoMars TGO
Znalezisko sondy ExoMars TGO © ESA, Roscosmos, CaSSIS, CC BY-SA 3.0 IGO

Krater w regionie Acidalia Planitia najpewniej ma w sobie pokłady zamarzniętej wody przez cały rok. Jak powszechnie wiadomo, zamarznięta woda może zwiększać swoją objętość, więc co jakiś czas się rozszerza i kurczy, na co wpływają fluktuacje temperatury.

Najprawdopodobniej efektem tego, co zostało opisane wyżej, mogą być właśnie specyficzne cechy wizualne, które występują na uchwyconym z marsjańskiej orbity kraterze. Warto podkreślić, że całe wydarzenie nie sprowadza się wyłącznie do ładnego zdjęcia.

ExoMars Trace Gas Orbiter pomaga w zrozumieniu Marsa

Znalezisko sondy ExoMars Trace Gas Orbiter pomoże w zrozumieniu historii występowania wody na Marsie. Uważa się, że pokłady lodu w obserwowanym kraterze, mogły się tam znaleźć znacznie wcześniej w historii Czerwonej Planety. Naukowcy sugerują, że miało to miejsce w czasie, gdy nachylenie osi obrotu Marsa było inne niż teraz.

Bardzo ciekawe jest to, że wspomniane nachylenie osi obrotu Marsa, najpewniej uległo dużej zmianie na przestrzeni setek milionów lat. Inne nachylenie powodowało inny rozkład temperatur na plancie, a to pozwoliło na formowanie się pokładów lodu w takich obszarach, na których dzisiaj by do tego nie dochodziło.

Wniosek jest taki, że lód znajdujący się w pięknym kraterze ze zdjęcia, to pozostałość po czasach, gdy w okolicy było go znacznie więcej. Teraz po prostu może tam przetrwać ze względu na swoje położenie, czyli obecność akurat w dużym wgłębieniu w postaci krateru.

Mars to sąsiad Ziemi, który regularnie zadziwia oraz intryguje, a dzięki misjom takim jak ExoMars Trace Gas Orbiter, możemy co jakiś czas odkrywać kolejne sekrety Czerwonej Planety.

Źródło: ESA