Ładowanie baterii w 5 minut. Technologia z Izraela może być przełomem
Izraelski startup stworzył technologię, która pozwala całkowicie naładować baterie w zaledwie 5 minut. Jak zapowiadają twórcy, rozwiązanie może okazać się przełomem w przypadku samochodów elektrycznych, bo pozwoli wyeliminować "niepokój związany z zasięgiem" pojazdów.
Eksperci ze startupu StoreDot opracowali innowacyjny akumulator litowo-jonowy, który może zmienić dotychczasowy system ładownia pojazdów elektrycznych. Działania firmy z siedzibą w Herclijji, niedaleko Tel Awiwu, są wpierana przez czterech kluczowych inwestorów: niemieckiego producenta samochodów Daimler, brytyjski British Petroleum oraz gigantów elektronicznych Samsunga i TDK.
Uniwersalne baterie litowo-jonowe
Doron Myersdorf, który założył startup w 2012 roku, przetestował baterie w telefonach, dronach i skuterach. Osiągane efekty zachęciły go, aby sprawdzić je również w przypadku samochodów elektrycznych.
- Wciąż jesteśmy daleko od rynku motoryzacji przemysłowej - powiedział Myersdorf w rozmowie z AFP.
Warto przypomnieć, że Nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2019 roku została przyznana 3 laureatom. Jednym z nich był Akira Yoshino z Japonii, który wynalazł baterie litowo-jonowe. Królewska Szwedzka Akademia Nauk podczas przyznawania nagrody podkreśliła "ta lekka, ładowalna i mocna bateria jest obecnie używana we wszystkim, od telefonów komórkowych po laptopy i pojazdy elektryczne".
Myersdorf zwraca jednak uwagę, że w przypadku oryginalnego projektu baterii litowo-jonowych, który zdobył nagrodę Nobla, nie chodziło o prędkość ładowania. Dlatego mężczyzna uwzględnił to w swoich pracach. Dążył do opracowania baterii litowo-jonowych, które będzie można naładować w kilka minut. W tym celu zamienił oryginalny grafit w ujemnej anodzie akumulatora na silikon. Ta innowacja pozwoliła na osiągnięcie zaskakujących efektów.
Baterie są montowane w specjalnym laboratorium, gdzie StoreDot wytwarza około 100 urządzeń tygodniowo. Zespół pracuje już nad drugą generacją akumulatorów, aby obniżyć koszty całego procesu.
- Pracujemy równolegle nad wprowadzeniem tego rozwiązania na rynek, projektując zakłady, które będą w stanie masowo produkować ten akumulator - powiedział Myersdorf.
Przyszłość pojazdów elektrycznych
Według założyciela StoreDot przestawienie się społeczeństwa na pojazdy elektryczne ma ogromne znaczenie dla naszej planety. Dlatego lepiej, aby stało się to jak najszybciej. Dane Międzynarodowej Agencji Energetycznej wskazują jednak, że wciąż niewielka liczba osób korzysta z tego typu samochodów. W 2019 roku sprzedaż aut elektrycznych stanowiła zaledwie 2,6 proc. globalnej sprzedaży. Problemem jest również recykling akumulatorów litowo-jonowych. Eksperci szacują, że żywotność każdego z nich wynosi od 3000 do 3500 ładowań.
- Musimy stworzyć system recyklingu, tak jak w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych – przekazał Myersdorf. Podkreślił też, że jego firma rozpoczęła już prace nad jego konfiguracją.