Księżyc ujawnił kolejną tajemnicę. Wszystko dzięki drobinie cyrkonii

Źródło zdjęć: © footblogia
15.05.2020 12:21, aktualizacja: 15.05.2020 16:37

Naukowcy zbadali nowe materiały, które pozwoliły lepiej zrozumieć, jak kształtowała się powierzchnia Księżyca. Dowodem na zdarzenie sprzed 4 mld lat jest ziarno baddeleitu mierzące mniej niż milimetr, które zostało pobrane w trakcie misji Apollo.

Naukowcy od lata zadają sobie pytanie, w jaki sposób powstał Księżyc i co ukształtowało jego powierzchnię. Powstało wiele teorii, które jednak zawsze budziły kolejne wątpliwości. Najnowsze wyniki badań ostatecznie mogą odpowiedzieć na pytanie, jak powstała skorupa pokrywająca Księżyc.

Proces kształtowania się Księżyca miał miejsce ponad 4 mld lat temu, a jak dowodzą najnowsze badania kluczowe dla niego mogło być "bombardowanie" gigantycznymi meteorytami. Analiza badań opublikowana w Nature Astronomy wyjaśnia, że to właśnie po jednym z takich zderzeń skorupa naszego satelity stopiła się.

Naukowcy doszli do tych wniosków po ponownym przeanalizowaniu skał księżycowych, które dotarły na Ziemię wraz z misją Apollo 11 w 1972 roku. Okazało się, że wykazują one oznaki narażenia na działanie temperatur przekraczających 2300 stopni Celsjusza.

Jesteś graczem? Wypełnij naszą ankietę

Tego typu temperatury osiągane są zwykle tylko przez stopienie zewnętrznej warstwy planety na dużą skalę. Zdaniem badaczy jest to dowód na to, że powierzchnia Księżyca została uformowana przez zderzenie z innym dużym obiektem kosmicznym:

- Chociaż mierzy mniej niż milimetr ziarno baddeleitu, które zwróciło naszą uwagę, było największym jakie znaleźliśmy w próbkach z Apollo. To małe ziarno skrywa w sobie dowody powstania basenu uderzeniowego o średnicy setek kilometrów - wyjaśnia dr Ana Černok z Royal Ontario Museum w Kanadzie, współautorka badań.

Baddeleit to dwutlenek cyrkonu, którego obecność w skałach księżycowych dowodzi, że wcześniej znajdowały się w nich cyrkonie (powszechnie stosowane w jubilerstwie). Te z kolei mogą powstać jedynie w ekstremalnie wysokich temperaturach nim minerał przejdzie w bardziej stabilną formę.

Zdaniem naukowców dowodzi to, że w Księżyc uderzył meteoryt z siłą podobną do tej wytworzonej przez asteroidę, która doprowadziła do śmierci dinozaurów na Ziemi. Dokładna analiza z użyciem techniki dyfrakcji potwierdziła, że tlenek cyrkonu zaczął formować się ok. 4,3 mld lat temu. Poza tym wykonano jeszcze 50 tys. innych pomiarów ziarenka baddeleitu, które umocniły teorię naukowców.