KAAN odbył pierwszy lot. Ten turecki myśliwiec przyszłości chcą kupić Ukraińcy
Turcy poinformowali o historycznym etapie programu myśliwca piątej generacji, ponieważ KAAN odbył swój dziewiczy lot, podczas którego przebywał w powietrzu przez 13 minut. Przedstawiamy osiągi tej maszyny.
21.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 09:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jest to ogromny sukces dla programu prowadzonego przez Turkish Aerospace Industries (TAI) od 2010 roku przy partnerstwie z brytyjskim BAE Systems. Wcześniej Turcy próbowali również współpracy z Koreą Południową, która rozwija swój własny myśliwiec piątej generacji KF-21 Boramae, oraz ze szwedzkim Saabem.
Prototyp demonstratora TF-X, przemianowanego na KAAN-a, został ukończony jeszcze w połowie 2023 roku. Jednak planowany dziewiczy lot prototypu został przełożony o kilka miesięcy po wnioskach z prób kołowania, wskazujących na konieczność wzmocnienia niektórych elementów konstrukcji.
Pierwszy lot KAAN zaliczył 21 lutego 2024 roku, i jak wskazywał pilot, Barbaros Demirbaş, "misja została wykonana". Ponadto przewodniczący projektu pogratulował wszystkim zaangażowanym w lot testowy i nadmienił, że praca zespołu dopiero się rozpoczęła.
KAAN — turecka odpowiedź na F-22 Raptor
Zgodnie z harmonogramem, jeśli nic nie zostanie opóźnione, nowy turecki myśliwiec ma trafić do seryjnej produkcji w latach 2028-2030. Nowa konstrukcja ma zastąpić w tureckim lotnictwie F-16 i F-4E-2020 Terminator. Ponadto w ostatnich miesiącach do tureckiego programu w charakterze zarówno klienta, jak i kooperanta, chce też dołączyć Ukraina.
KAAN jest bardzo podobny do amerykańskiego myśliwca F-22 Raptor i tak samo jak on ma klasyczną konstrukcję dwusilnikową ze statecznikami pionowymi. Turecki myśliwiec będzie jednak nieco mniejszy. KAAN ma długość 19 metrów przy rozpiętości skrzydeł wynoszącej 12 metrów, podczas gdy dla F-22 Raptor jest to 13,6 metra. Turecka maszyna nie będzie też lekka (około 27 ton), ale zastosowanie dwóch silników oraz zapasu paliwa wystarczającego na promień działania przekraczającego 1000 km ma tutaj widoczny wpływ.
Podobnie jak inne maszyny piątej generacji, KAAN zostanie wyposażony w wewnętrzne komory uzbrojenia dostosowane do bogatego arsenału lokalnej produkcji, przystosowanego do zwalczania celów w powietrzu i na lądzie. To, w połączeniu z możliwością osiągnięcia prędkości ponad Mach 2, nowoczesnym radarem z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) i systemem IRST (Infrared Search and Track), stworzy bardzo skuteczną platformę mogącą polować nawet na inne samoloty wykonane w technologii stealth.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski