Podwodna ofensywa Korei Południowej: oferta okrętów dla Azji oraz obu Ameryk
Od kilku lat można zauważyć rosnącą aktywność południowokoreańskiego sektora stoczniowego, który coraz śmielej oferuje swoje okręty nawodne i podwodne zagranicznym klientom.
W ostatnim czasie Korea Południowa przeszła do prawdziwej ofensywy, składając propozycje zakupu nowoczesnych okrętów podwodnych Kanadzie, Peru i Filipinom.
Kanada kuszona KSS-III…
W sierpniu kanadyjski rząd ogłosił, że program pozyskania okrętów podwodnych nowej generacji dla Royal Canadian Navy po latach degradacji floty podwodnej wreszcie nabrał tempa. Po analizie ofert z całego świata rząd Kanady ogłosił listę firm zakwalifikowanych do finałowego etapu postępowania. Znalazły się na niej tylko dwa podmioty: niemiecki Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS) i południowokoreańska Hanwha Ocean.
Zdaniem Ottawy obie spółki jako jedyne spełniły wszelkie wymagania postawione przez decydentów. Program otrzymał nazwę Canadian Patrol Submarine Project (CPSP). Tym samym o zwycięstwo w postępowaniu zmierzą się dwie konstrukcje: niemiecko-norweski typ 212CD oraz koreański KSS-III, który do nie dawna oferowany był również i Polsce w programie Okrętów Podwodnych Nowego typu "Orka".
Niemcy proponują Kanadzie okręty podwodne typu 212CD, opracowywane wspólnie z Norwegią. Oba państwa zamówiły po sześć jednostek, z których pierwsza ma zostać przekazana Norwegii w 2029 roku. Niemiecka ambasadorka w Kanadzie, Tjorven Bellmann, podkreśliła, że w przypadku decyzji Ottawy o zakupie 212CD, Kanada nie musiałaby czekać na zakończenie dostaw wszystkich dwunastu okrętów dla Berlina i Oslo. Jeszcze kilka miesięcy temu Kanada rozważała możliwość dołączenia do tego programu.
Alternatywą dla niemieckich 212CD są południowokoreańskie okręty podwodne typu KSS-III, oferowane także Polsce w ramach programu "Orka". Koreańczycy zamówili dziewięć takich jednostek w trzech seriach, z których pierwsze już służą, a kolejne są w budowie. Niemiecko-norweskie 212CD to rozwinięcie sprawdzonego typu 212A – mają wyporność ponad 2,5 tysiąca ton, długość 73 metry, napęd AIP oraz sześć wyrzutni torped 533 mm, z możliwością odpalania pocisków manewrujących, i są przystosowane do działań w wodach przybrzeżnych i arktycznych.
KSS-III to większe, oceaniczne jednostki o wyporności około 3,5 tysiąca ton i długości 83 metrów, również z napędem AIP, lecz z dodatkowym uzbrojeniem – poza wyrzutniami torped mają od sześciu do dziesięciu wyrzutni pionowych dla pocisków manewrujących i balistycznych. Oba typy reprezentują różne koncepcje operacyjne, a Royal Canadian Navy musi zdecydować, która z nich lepiej odpowiada jej potrzebom.
Obecnie jednak Koreańczycy przystąpili do aktywnej promocji swojego rozwiązania. 30 października stocznię Hanwha Ocean w Geoje w Korei Południowej gościła premiera Kanady Marka Carneya, ministra obrony Davida McGuinty'ego oraz admirała Angusa Topshee – dowódcę Royal Canadian Navy.
Hanwha deklaruje, że w przypadku podpisania kontraktu w 2026 roku może dostarczyć cztery okręty podwodne KSS-III do 2035 roku, całkowicie zastępując flotę jednostek klasy Victoria, co pozwoliłoby Kanadzie zaoszczędzić około miliarda dolarów na kosztach utrzymania. Kolejne osiem okrętów miałoby być dostarczanych w tempie jednego rocznie, dzięki czemu cała docelowa flota licząca dwanaście okrętów mogłaby wejść do służby do 2043 roku.
Oprócz tego Hanwha podkreśla gotowość do zacieśnienia strategicznego partnerstwa z Kanadą w obszarach obronności, kosmosu, energii i surowców, co ma przynieść nowe miejsca pracy, wzmocnić potencjał przemysłowy oraz pogłębić współpracę w ramach strategii Indo-Pacyfiku. Firma podpisała już porozumienia z ponad tuzinem kanadyjskich przedsiębiorstw.
…podobnie jak Filipiny
Podczas ostatniego forum Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku w Gyeongju prezydentowi Filipin Ferdinandowi Marcosowi Jr. Hanwha Ocean zaprezentowała ofertę obejmującą okręty podwodne KSS-III. Południowokoreański koncern zabiega o udział w wartym 1,7 miliarda dolarów programie modernizacji filipińskiej floty, zakładającym zakup dwóch okrętów podwodnych wraz z infrastrukturą wsparcia.
Zgodnie z komunikatem prezydenckiego biura Filipin, Hanwha zaoferowała nie tylko jednostki w wariancie KSS-III PN, wyposażone w nowoczesne sonary, systemy bojowe i akumulatory litowo-jonowe, lecz także szeroki transfer technologii i współpracę z miejscowym przemysłem obronnym, aby zwiększyć samowystarczalność Manili.
Podkreślono, że okręty KSS-III, są najnowocześniejszymi jednostkami podwodnymi zbudowanymi w tym kraju. Ich ulepszony wariant Batch-II, wyposażono w dziesięć wyrzutni pionowych dla pocisków manewrujących i balistycznych – pierwszy z nich, ROKS Jang Yeongsil, zwodowano w październiku 2025 roku.
Oferta skierowana do Filipin jest częścią szerszej ofensywy eksportowej Seulu, który w ostatnich latach dostarczył tam już cztery fregaty, sześć okrętów patrolowych i dwanaście lekkich samolotów bojowych. Modernizacja filipińskich sił zbrojnych nabrała tempa po incydencie na rafie Scarborough w 2012 roku, który ujawnił ograniczone zdolności marynarki wobec rosnącej presji Chin na Morzu Południowochińskim.
Hanwha oferuje również pomoc w budowie nowej bazy okrętów podwodnych oraz tańszą alternatywę w postaci dwóch mniejszych, 1400-tonowych jednostek KSS-II PN opartych na niemieckiej konstrukcji typu 209.
W rywalizacji o kontrakt uczestniczy także francuski koncern Naval Group z okrętami Scorpène oraz konsorcjum włoskiej Fincantieri i niemieckiej TKMS – najprawdopodobniej z okrętami typu 212FNS. Jednak w obliczu napięć z Pekinem filipińskie władze wciąż koncentrują się przede wszystkim na rozbudowie floty nawodnej i systemów rozpoznania morskiego.
Hyundai chce budować okręty podwodne z Peru
Po podpisaniu memorandum o współpracy podczas szczytu APEC 2024, w trakcie targów SITDEF 2025, dyrektor generalny Servicios Industriales de la Marina (SIMA Perú) Luis Silva López, udał się do Korei Południowej, gdzie podpisał list intencyjny z prezesem HD Hyundai Heavy Industries Wonem Ho Joo. Dokument otwiera drogę do wspólnego opracowania projektu technicznego nowych okrętów podwodnych i stanowi istotny krok w kierunku rozwoju kompetencji technologicznych oraz wzmocnienia pozycji SIMA Perú w regionie.
W ceremonii podpisania uczestniczyli przedstawiciele rządu i marynarki wojennej Peru, w tym minister handlu zagranicznego Teresa Stella Mera Gómez i admirał Javier Bravo de Rueda Delgado, a także ambasadorowie i delegaci z Korei oraz firm HD HHI, POSCO International i DAPA.
Porozumienie zakłada rozwój współpracy przemysłowej poprzez transfer technologii, szkolenia personelu oraz większy udział lokalnych firm w projektach morskich. To kolejny krok w rozbudowie peruwiańskiego przemysłu stoczniowego, szczególnie w segmencie okrętów podwodnych.
Jak podkreślono, współpraca z HD HHI ma wzmocnić niezależność technologiczną Peru w sektorze morskim i obronnym oraz zwiększyć obecność SIMA na rynkach międzynarodowych, co przełoży się na wzmocnienie suwerenności i pozycji kraju w regionie.