Jesteś rannym ptaszkiem? Winę za to mogą ponosić nasi przodkowie

Jesteś rannym ptaszkiem? Winę za to mogą ponosić nasi przodkowie

Neandertalczykom nie była obca umiejętność wytwarzania prostych, zaostrzonych narzędzi z kamienia lub kości zwierząt
Źródło zdjęć: © Neanderthal-Museum, Mettmann CC BY-SA 4.0
15.12.2023 10:48, aktualizacja: 15.12.2023 16:27

Badania naukowe sugerują, że osoby, które są tzw. "rannymi ptaszkami", mogą zawdzięczać swoje skłonności do wczesnego wstawania swoim przodkom - neandertalczykom. Te odkrycia zostały opublikowane w czasopiśmie "Genome Biology and Evolution".

Zgodnie z tymi badaniami, genetyczna skłonność niektórych ludzi do wczesnego kładzenia się spać i wczesnego wstawania, mogłaby być dziedzictwem po neandertalczykach.

Neandertalczycy byli rannymi ptaszkami

Wszyscy ludzie współcześni anatomicznie wywodzą się z Afryki sprzed ok. 300 tys. lat. Około 70 tysięcy lat temu część populacji ludzkiej zaczęła migrować z Afryki do Eurazji, gdzie zetknęła się z nowymi, zróżnicowanymi warunkami środowiskowymi, w tym z różnicami w długości dnia i temperaturze, które były zależne od pór roku.

Na terenie Eurazji, od około 400 tysięcy lat temu, żyli nasi krewniacy, tacy jak neandertalczycy i denisowianie, z którymi rozdzieliliśmy się ewolucyjnie około 700 tysięcy lat temu. W ciągu tych 400 tysięcy lat, nasi krewniacy nabyli różne przystosowania do życia w chłodniejszym klimacie.

Kiedy migranci z Afryki ponownie spotkali się ze swoimi krewniakami - neandertalczykami i denisowianami - około 70 tysięcy lat temu, rozpoczęło się krzyżowanie i wymiana genów.

Naukowcy przeprowadzili analizę 246 genów, które są powiązane z rytmem okołodobowym człowieka. Za pomocą sztucznej inteligencji, udało im się zidentyfikować kilkadziesiąt z nich, które mogły ulec zmianie w wyniku krzyżowania się z archaicznymi gatunkami ludzkimi.

Następnie naukowcy porównali wyniki swoich badań z danymi z bazy UK Biobank, co pozwoliło im prześledzić zwyczaje kilkuset tysięcy ludzi, dotyczące ich rytmu okołodobowego. Według naukowców można zauważyć, że ludzie z wyodrębnionymi wariantami genów wykazują widoczną tendencję do wczesnego wstawania i wczesnego kładzenia się do łóżka.

John A. Capra z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco (USA), główny autor artykułu, opisuje: "Poprzez powiązanie archaicznego DNA, obszernych badań genetycznych u dzisiejszych ludzi i sztucznej inteligencji, odkryliśmy istotne różnice genetyczne w rytmie okołodobowym neandertalczyków i ludzi współczesnych".

Capra dodaje, że analizy DNA neandertalskiego w genomie człowieka wykazały, że to archaiczne DNA wpływa na rytm okołodobowy współczesnych ludzi, powodując, że ci ludzie wykazują tendencję do wczesnego wstawania.