Izrael traci cenny śmigłowiec S-65C-3 Yasur. To maszyna wojsk specjalnych

Wojna z Hamasem, mimo technicznej przewagi Izraela, nie jest jednostronna. W starciu z terrorystami izraelskie siły specjalne straciły śmigłowiec S-65C-3 Yasur. Czym jest ta maszyna i jakie są jej możliwości?

Śmigłowiec S-65C-3 YasurŚmigłowiec S-65C-3 Yasur
Źródło zdjęć: © IDF
Łukasz Michalik

Informacja o stracie cennej maszyny została potwierdzona przez Izrael. Według oficjalnych źródeł doszło do niej jeszcze w pierwszym dniu walk, 7 października. Należący do 118. Dywizjonu ciężkich śmigłowców transportowych S-65C-3 Yasur – izraelska wersja Sikorsky CH-53D Sea Stallion – miał ulec awarii.

Maszyna bezpiecznie wylądowała w rejonie kibucu Beeri, a załoga i żołnierze sił specjalnych, którzy byli na pokładzie, mieli następnie ewakuować się bez strat. Porzucony śmigłowiec miał niedługo potem paść ofiarą Hamasu i spłonąć po trafieniu pociskiem z granatnika przeciwpancernego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Taką narrację podważa Maciej Szopa z Defence24. Jak zauważa, według oficjalnej wersji doszło do wyjątkowo pechowego splotu okoliczności, gdy maszyna sił specjalnych ulega awarii w pobliżu oddziału Hamasu.

Zdaniem eksperta prawdopodobne jest uszkodzenie lecącego śmigłowca przez Hamas, dysponujący – poza ręczną bronią – dostarczanymi z Iranu MANPADS-ami (przenośnymi zestawami przeciwlotniczymi).

Śmigłowiec S-65C-3 Yasur

Utracony przez Izrael S-65C-3 Yasur to lokalna nazwa śmigłowca Sikorsky CH-53D Sea Stallion. Maszyny te opracowano w latach 60. w Stanach Zjednoczonych na zlecenie marynarki wojennej z myślą o Korpusie Piechoty Morskiej.

Śmigłowiec ma 27 metrów długości, waży ponad 19 ton i może zabrać na pokład 38 pasażerów albo 3,6 tony ładunku. Wyróżnia się przy tym dużą prędkością lotu – ok. 310 km/h – i znacznym zasięgiem, wynoszącym 1000 km. Zasięg może zostać zwiększony dzięki instalacji do tankowania w locie.

Duże możliwości CH-53 sprawiły, że zainteresowały się nim również inne rodzaje amerykańskich sił zbrojnych, a także odbiorcy zagraniczni. Pierwsze egzemplarze zostały dostarczone do Izraela w 1969 roku i od tamtej pory nieprzerwanie pełnią służbę.

Maszyny tego typu mają na swoim koncie m.in. brawurową akcję, podczas której izraelskie siły specjalne opanowały na terenie Egiptu stację radarową P-12 i przy pomocy dwóch CH-53 wywiozły ją do Izraela.

W ciągu kilku następnych lat planowane jest zastąpienie Yasurów nowszymi śmigłowcami – wersją rozwojową CH-53, czyli oblatanym w 2015 roku typem Sikorsky CH-53K King Stallion.

Wybrane dla Ciebie
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
Pochodzi z 1944 r. Dostrzegli ją na froncie w Ukrainie
Pochodzi z 1944 r. Dostrzegli ją na froncie w Ukrainie
Dystansowały się podczas COVID-19. To ich sprawdzona taktyka
Dystansowały się podczas COVID-19. To ich sprawdzona taktyka
Rosjanie mają nowe bomby. Jedną już zgubili
Rosjanie mają nowe bomby. Jedną już zgubili
Stworzyli prognozę wybuchu Etny. Znaleźli kluczowy współczynnik
Stworzyli prognozę wybuchu Etny. Znaleźli kluczowy współczynnik
Odebrali pierwszą sztukę. Nikt inny na świecie nie ma takiego myśliwca
Odebrali pierwszą sztukę. Nikt inny na świecie nie ma takiego myśliwca
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO