Amerykański superśmigłowiec. Pierwszy seryjny CH-53K King Stallion dla marines

Marines przesiadają się na nowe śmigłowce. Amerykański Korpus Piechoty Morskiej otrzymał niedawno pierwszy, seryjny śmigłowiec CH-53K King Stallion. To potężna maszyna o imponujących możliwościach.

Śmigłowiec CH-53K King StallionŚmigłowiec CH-53K King Stallion
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

3 mocarne silniki, 30 metrów długości i niemal 40 ton wagi. Do takich właśnie, nowych śmigłowców przesiadają się amerykańscy marines. Korpus piechoty morskiej zamierza zamówić 200 ciężkich śmigłowców, które zastąpi używane dotychczas, starsze maszyny.

Pokoleniowa wymiana sprzętu transportowego to efekt wieloletnich działań, rozpoczętych jeszcze w 2006 roku, gdy USMC planował modernizację posiadanej floty ciężkich śmigłowców. Te – mimo upływu lat i pojawienia się znacznie nowocześniejszych rozwiązań, jak choćby zmiennopłat V-22 Osprey, wciąż okazują się niezastąpione.

Co więcej, przeprowadzone symulacje wykazały, że priorytetem dla USMC powinny być właśnie nie średnie zmiennopłaty Osprey i lżejsze śmigłowce, ale ciężkie śmigłowce transportowe, których użycie rzutuje na kluczowy dla USMC czas transportowania żołnierzy z okrętów na brzeg.

CH-53K King Stallion: stary wygląd, nowa technologia

Choć nowe śmigłowce są wizualnie podobne do znacznie starszych maszyn Sikorsky CH-53 Sea Stallion i Sikorsky CH-53 Super Stallion, i są nazywane ich wersją rozwojową, w praktyce to niemal zupełnie nowe konstrukcje. Wprawdzie zachowano zbliżone w stosunku do poprzedników wymiary, co ułatwi obsługę nowych maszyn, jednak CH-53K King Stallion mają szerszą i pojemniejszą ładownię.

  • Śmigłowiec CH-53K King Stallion
  • Śmigłowiec CH-53K King Stallion
  • Śmigłowiec CH-53K King Stallion
  • Śmigłowiec CH-53K King Stallion
[1/4] Śmigłowiec CH-53K King Stallion Źródło zdjęć: Domena publiczna |

Kadłub CH-53K został zbudowany z szerokim wykorzystaniem materiałów kompozytowych, kompozytowe są także łopaty głównego wirnika. Kabina pilotów to tzw. glass cockpit (mechaniczne wskaźniki są zastąpione cyfrowymi, na wielofunkcyjnych wyświetlaczach), a nowe silniki General Electric GE38 o mocy 7500 KM mają zapewnić możliwość działania także w rozrzedzonym – np. w warunkach górskich – powietrzu i w wysokich temperaturach.

CH-53K - cena

Wprowadzone innowacje i zastosowane technologie rzutują na cenę śmigłowca. CH-53K kosztuje aż 125 mln dol.

To znacznie więcej, niż cena wielozadaniowego samolotu 5. generacji, F-35, który (ceny są zróżnicowane w zależności od partii produkcyjnej) kosztuje obecnie około 78 mln dol.

Testy CH-53K

Pierwsza seryjna maszyna została wyprodukowana po wieloletnich testach licznej, 18-śmigłowcowej serii przedprodukcyjnej. Testy obejmowały ponad 2000 godzin lotu i setki startów i lądowań, wykonywanych również z pokładów okrętów.

Jeden ze śmigłowców został także wykorzystany w połowie 2021 roku do nietypowego zadania – usunięcia ze zbocza góry Mount Hogue w stanie Kalifornia wraku śmigłowca Lockheed Martin MH-60S Knighthawk. Ze względu na wysokość, USMC nie dysponował wcześniej maszyną, zdolna do wykonania takiego zadania.

CH-53K King Stallion – zamówienia zagraniczne

Poza amerykańską piechotą morską, zamówienie na nowy śmigłowiec złożył także Izrael. Zainteresowanie zakupem CH-53K King Stallion wyraziły także Japonia i – choć program jest na razie zawieszony – Niemcy.

Pierwsza jednostka, przezbrojona na śmigłowce CH-53K, ma być zdolna do działań z pokładów okrętów US Navy w 2023 r.

Źródło artykułu: WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Top Gun. Rewolucja w amerykańskim lotnictwie zaczęła się od porażki
Top Gun. Rewolucja w amerykańskim lotnictwie zaczęła się od porażki
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?