Instagram promował teorie spiskowe o Covid-19
Raport watchdoga zajmującego się hejtem pokazał, że algorytmy Instagramu promowały treści antyszczepionkowie oraz antysemickie.
10.03.2021 14:51
Według raportu Centrum Przeciw Cyfrowej Nienawiści (Center for Countering Digital Hate) Instagram promował treści dezinformujące o koronawirusie Sars-CoV-2 i chorobie Covid-19, treści antyszczepionkowe oraz treści antysemickie. Największe natężenie przypadło na szczyt pandemii.
Szkodliwe treści były serwowane przez nowe algorytmy uruchomione w sierpniu 2020. Posty pojawiały się zarówno w zakładce "odkrywaj" (ikonka lupy) jak i w sugerowanych postach, które pokazują się, gdy użytkownik obejrzy już wszystkie zdjęcia obserwowanych profili.
Treści pokazywały się przede wszystkim nowym użytkownikom, którzy śledzili konta głoszący tezy antyszczepionkowe i podważające istnienie koronawirusa. Rekomendowane im były podobne profile, a także treści antysemickie.
Zdaniem szefa Centrum Przeciw Cyfrowej Nienawiści nowy algorytm został uruchomiony, aby zatrzymać użytkowników na dłuży czas, co przełoży się na więcej scrollowania, co z kolei zapewni więcej wyświetleń reklam i zwiększy zysk.
Facebook, który jest właścicielem Instagramu, skomentował, że badanie jest przedawnione, nie bierze pod uwagę zmian, jakie wprowadzono od sierpnia 2020 i zostało przeprowadzone na małej grupie zaledwie 104 kont. Rzecznik spółki wskazał też, że od rozpoczęcia pandemii ponad 12 mln treści zostało usunięte przez administratorów w ramach walki z dezinformacją.