Ile tak naprawdę jest oceanów, kontynentów i planet? Sprawdziliśmy waszą wiedzę

Ile tak naprawdę jest oceanów, kontynentów i planet? Sprawdziliśmy waszą wiedzę

Adam Bednarek
24.10.2017 12:13

Gdy pisaliśmy o niezwykłej mapie, pozwalającej sprawdzić co jest po drugiej stronie Ziemi, jeden z czytelników zwrócił uwagę, że nie ma czegoś takiego jak Ocean Południowy i że o tym w jego szkole nie uczyli. Miał rację - jeżeli urodził się przed 2000 rokiem, mógł o tym na lekcji geografii nie usłyszeć. Od tego czasu trochę się jednak zmieniło. I to nie tylko w kwestii oceanów.

Zresztą "błąd" popełnił nie tylko wspomniany komentator mapy, bo jak wynika z naszej sondy, aż 68 proc. ankietowanych stwierdziło, że mamy trzy oceany. Tak, to wiedza ze szkoły, kiedy uczono o Oceanie Spokojnym, Atlantyckim i Indyjskim. Poprawna, ale trochę niedokładna.

Wszystko zależy od klasyfikacji. Ostatnia zakłada, że na Ziemi jest pięć oceanów, a “najnowszy” to Ocean Południowy. Oczywiście to nie oznacza, że pojawił się nagle. Po prostu został formalnie zatwierdzony przez Międzynarodową Organizację Hydrograficzną dopiero w 2000 roku. Oprócz tego mamy wcześniej wymienione oceany oraz Ocean Arktyczny. Wiedziało o tym 31 proc. czytelników WP.

A ile mamy planet? Tu sprawa się komplikuje, co widać po naszej sondzie. 43 proc. uczestników sondy odpowiedziało, że osiem. I na tę chwilę to poprawna odpowiedź.

Powstaje pytanie, czy 40 proc. ankietowanych, którzy wybrali odpowiedź “9”, zaliczyło Plutona, czy może już uwierzyło Amerykanom, którzy mają dowody na istnienie 9 planety w naszym układzie?

Bo Pluton od 2006 roku nie jest planetą. Tak uznała Międzynarodowa Unia Astronomiczna. Osoby, które za pewnik wzięły wiedzę nabytą w szkole, muszą ją zaktualizować.

“Decyzja o przyznaniu mu statusu planety rzeczywiście od początku wywoływała kontrowersje” - tłumaczył prof. Michał Różyczka w rozmowie z WP.

Po odkryciu Neptuna postawiono hipotezę, że za nim jest kolejna planeta. I tak w 1930 roku odkryto Pluton. Jednak z czasem odkryto, że w żaden sposób “młoda” planeta nie tłumaczy zaburzeń w ruchu Neptuna. A już w latach 90. XX wieku zaczęto odkrywać setki obiektów podobnych do Plutona. Łatwiej było więc zabrać w 2006 roku status planety, która według “definicji” czyści całkowicie przestrzeń wokół siebie z drobnych ciał, niż powiększyć nasz Układ Słonecznych o podobne - a nawet większe od niego - obiekty.