Trwa ładowanie...

Hiszpania: Znaleziono ponad 20 jaj dinozaurów sprzed 68 mln lat

Zespół paleontologów odkrył jedno z największych na świecie skupisk jaj dinozaurów. Znalezisko, którego wiek szacuje się na 68 mln lat może pomóc w zrozumieniu zwyczajów związanych z rozmnażaniem się tych zwierząt.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneŹródło: Getty Images, Fot: Peter Macdiarmid
d2cyo6c

Odkrycia dokonano na północnym wschodzie Hiszpanii w gminie Loarre, w prowincji Huesca, w Aragonii. Międzynarodowy zespół paleontologów z grupy Aragosaurios-IUCA z Uniwersytetu w Saragossie i Uniwersytetu Nova w Lizbonie zidentyfikował ponad dwadzieścia jaj o średnicy około 20 centymetrów.

Największe skupisko jaj dinozaurów na świecie

Miejsce lęgowe dinozaurów zostało zlokalizowane pod koniec 2019 roku przez José Manuela Gascę, paleontologa i miłośnika biegów przełajowych, podczas treningu z Club Alpino Universitario w Sierra de Loarre. Znalezisko było sporym zaskoczeniem.

- Było to bardzo zaskakujące, ponieważ pracowaliśmy nad jajami dinozaurów w Aragonii od prawie 14 lat i nie spodziewał się znaleźć złoża tej wielkości w Huesca i jesteśmy podekscytowani tym odkryciem – stwierdził dr Miguel Moreno Azanza, paleontolog z Huesca z Portugalii i jeden z kierowników projektu.

d2cyo6c

Jaja mogą być cenną wskazówką dla paleontologów

Paleontolodzy zidentyfikowali już ponad dwadzieścia jaj dinozaurów i szacują, że mogli znaleźć nawet cztery gniazda. Mają nadzieję, że w dobrze zachowanych skamieniałościach będą znajdowały się zarodki. To pozwoli naukowcom dowiedzieć się nieco więcej na temat sposobu rozmnażania się dinozaurów.

Wstępna analiza wykazała, że jaja należą do tytanozaurów, czyli czworonożnych dinozaurów z długimi ogonami i szyjami, które osiągały nawet 20 metrów długości i żywiły się głównie roślinami.

US Navy odtajnia nagrania UFO i potwierdza ich autentyczność