125 mln lat temu pogrzebała je erupcja wulkanu. Teraz znalazły się na powierzchni

125 mln lat temu pogrzebała je erupcja wulkanu. Teraz znalazły się na powierzchni

Skamieniałości Changmiania liaoningensis (CC BY 4.0)
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
21.09.2020 14:48, aktualizacja: 01.03.2022 13:55

Archeolodzy odkryli dwie doskonale zachowane skamieniałości nowego gatunku dinozaurów sprzed 125 mln lat – donosi CNN. Odkrycia dokonano w Lujiatun Beds, najstarszych warstwach słynnej formacji geologicznej Yixian w północno-wschodnich Chinach.

Naukowcy uważają, że dinozaury te zostały uwięzione przez erupcję wulkanu, kiedy odpoczywały w swoich norach, w których według analizy ich szczątek, miały mieszkać.

– Zwierzęta te pokryły się osadem wulkanicznym, gdy jeszcze żyły lub zaraz po śmierci – tłumaczył paleontolog Pascal Godefroit z Royal Belgian Institute of Natural Sciences.

Według niego efekt tego zdarzenia mógł być bardzo podobny do tego, co stało się podczas erupcji w Pompejach.

Wieczny sen

Jak informuje CNN, nowy gatunek został nazwany Changmiania liaoningensis. Changmian oznacza po chińsku "wieczny sen".

Naukowcy stwierdzili, że dinozaury te żyły w okresie kredy i były małymi roślinożercami, które potrafiły bardzo szybko biegać. Wywnioskowali to na podstawie długości ich ogonów i układu nóg. Changmiania liaoningensis miały ok. 1,2 metra.

Według Godefroita gatunek ten mógł "kopać sobie nory jak królik"

– Jego szyja i przedramiona są bardzo krótkie, ale mocne, łopatki są charakterystyczne dla kręgowców grzebiących, a czubek pyska ma kształt łopaty – powiedział badacz.