Hipersoniczny samolot coraz bliżej. Zakończono testy na ziemi

Startup Hermeus projektujący hipersoniczny samolot poinformował o zakończeniu lądowych testów bezzałogowego prototypu Quarterhorse. Wyjaśniamy, co zostało zrobione oraz czym on jest.

Wizualizacja Quarterhorse.Wizualizacja Quarterhorse.
Źródło zdjęć: © Hermeus | Hermeus
Przemysław Juraszek

Zgodnie z informacjami startupu Hermeus, zakończono lądowe testy prototypu Mk 0, co zgodnie z planem otwiera drogę do przyszłych testów w locie prototypu Mk 1, zaplanowanych na rok 2024. Faza testów naziemnych trwała 37 dni i została przeprowadzona na terenie kompleksu rozwoju inżynieryjnego Arnold Engineering Development Complex Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) w Tullahoma, w stanie Tennessee.

Quarterhorse Mk1 skutecznie wykazał obsługę naziemną zintegrowanych podsystemów, umiejętność kołowania oraz skuteczne reagowanie w przypadku utraty połączenia i wpływu opóźnień na sterowanie w locie. To duże osiągnięcie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że egzemplarz testowy został zaprojektowany i zbudowany w zaledwie sześć miesięcy. Dodatkowo, wiceprezes ds. testów w Hermeusie, Don Kaderbek, skomentował to wydarzenie.

To był pierwszy raz, kiedy nasz zespół zajmujący się testami w locie miał okazję pracować w ramach kampanii testów wdrożeniowych z udziałem zewnętrznych interesariuszy. Im bardziej zespół będzie współpracował i ustali rytm pracy, tym płynniejsze będą testy w locie.

Don Kaderbek
Wiceprezes ds. testów w Hermeus

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Teraz ekipę czekają testy w locie, osiągnięcie prędkości poniżej Mach 3 oraz osiągniecie prędkości Mach 5. Osiągnięci deklarowanej prędkości Mach 5 (6125 km/h) pozwoliłoby pobić rekord prędkości w locie obecnie ustanowiony przez legendarny samolot SR-71 Blackbird (ponad Mach 3).

W związku z tym startup otrzymał m.in. około 60 milionów dolarów finansowania od Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i firm typu venture capital na wsparcie programu testów lotniczych Quarterhorse. Ponadto firma z końcem 2023 r. otrzymała grant od Jednostki Innowacji Obronnych na udoskonalenie technologii napędu hipersonicznego.

Bezzałogowy Quarterhorse został wyposażony w sinik strumieniowy powstały na podstawie modyfikacji silnika General Electric J85. Ponadto samolot będzie musiał być wyposażony w bardzo wytrzymałą na wysokie temperatury (nawet ponad 1 tys. stopni Celsjusza) powłokę płatowca. Warto zaznaczyć, że finalny projekt w przypadku powodzenia najpewniej stanie się nową maszyną we flocie prezydenta USA.

Wybrane dla Ciebie
Myśleli, że to śmieć. Okazało się, że to historyczny wrak
Myśleli, że to śmieć. Okazało się, że to historyczny wrak
Rosyjski kosmonauta odsunięty od misji na ISS. Naruszył przepisy
Rosyjski kosmonauta odsunięty od misji na ISS. Naruszył przepisy
Ledwo pojawił się na froncie. Już zdążył się wykazać
Ledwo pojawił się na froncie. Już zdążył się wykazać
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rozstrzygnięcie programu Karkonosze. Powietrzne tankowce dla Polski
Rozstrzygnięcie programu Karkonosze. Powietrzne tankowce dla Polski
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀