Hipersoniczny samolot coraz bliżej. Zakończono testy na ziemi

Hipersoniczny samolot coraz bliżej. Zakończono testy na ziemi

Wizualizacja Quarterhorse.
Wizualizacja Quarterhorse.
Źródło zdjęć: © Hermeus | Hermeus
Przemysław Juraszek
13.01.2024 18:23, aktualizacja: 13.01.2024 19:34

Startup Hermeus projektujący hipersoniczny samolot poinformował o zakończeniu lądowych testów bezzałogowego prototypu Quarterhorse. Wyjaśniamy, co zostało zrobione oraz czym on jest.

Zgodnie z informacjami startupu Hermeus, zakończono lądowe testy prototypu Mk 0, co zgodnie z planem otwiera drogę do przyszłych testów w locie prototypu Mk 1, zaplanowanych na rok 2024. Faza testów naziemnych trwała 37 dni i została przeprowadzona na terenie kompleksu rozwoju inżynieryjnego Arnold Engineering Development Complex Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) w Tullahoma, w stanie Tennessee.

Quarterhorse Mk1 skutecznie wykazał obsługę naziemną zintegrowanych podsystemów, umiejętność kołowania oraz skuteczne reagowanie w przypadku utraty połączenia i wpływu opóźnień na sterowanie w locie. To duże osiągnięcie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że egzemplarz testowy został zaprojektowany i zbudowany w zaledwie sześć miesięcy. Dodatkowo, wiceprezes ds. testów w Hermeusie, Don Kaderbek, skomentował to wydarzenie.

To był pierwszy raz, kiedy nasz zespół zajmujący się testami w locie miał okazję pracować w ramach kampanii testów wdrożeniowych z udziałem zewnętrznych interesariuszy. Im bardziej zespół będzie współpracował i ustali rytm pracy, tym płynniejsze będą testy w locie.

Don KaderbekWiceprezes ds. testów w Hermeus

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Teraz ekipę czekają testy w locie, osiągnięcie prędkości poniżej Mach 3 oraz osiągniecie prędkości Mach 5. Osiągnięci deklarowanej prędkości Mach 5 (6125 km/h) pozwoliłoby pobić rekord prędkości w locie obecnie ustanowiony przez legendarny samolot SR-71 Blackbird (ponad Mach 3).

W związku z tym startup otrzymał m.in. około 60 milionów dolarów finansowania od Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i firm typu venture capital na wsparcie programu testów lotniczych Quarterhorse. Ponadto firma z końcem 2023 r. otrzymała grant od Jednostki Innowacji Obronnych na udoskonalenie technologii napędu hipersonicznego.

Bezzałogowy Quarterhorse został wyposażony w sinik strumieniowy powstały na podstawie modyfikacji silnika General Electric J85. Ponadto samolot będzie musiał być wyposażony w bardzo wytrzymałą na wysokie temperatury (nawet ponad 1 tys. stopni Celsjusza) powłokę płatowca. Warto zaznaczyć, że finalny projekt w przypadku powodzenia najpewniej stanie się nową maszyną we flocie prezydenta USA.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)