Giganty wylądowały w Polsce. Trzy potężne maszyny w jednym miejscu

Na lotnisku Rzeszów-Jasionka w środę 10 kwietnia wylądowały jedne z największych samolotów na świecie. Rzeszowskie lotnisko odwiedziły bowiem aż trzy maszyny – dwa Boeingi 747 oraz jeden Antonov An-124. Przypominamy ich możliwości.

LEIPZIG, GERMANY - MAY 18: A plane Antonov AN-124 for military transport with two NH90 transport helicopter of the Bundeswehr, Germany's armed forces, arriving from Afghanistan at Leizpig Airport on May 18, 2021 in Leipzig, Germany. Germany has begun pulling out its approximately 1,100 remaining troops from Afghanistan in accordance with the general withdrawal of NATO forces. A total of 53 Bundeswehr soldiers have been killed in Afghanistan since 2002.  (Photo by Jens Schlueter/Getty Images)Antonov An-124 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © GETTY | Jens Schlueter
Norbert Garbarek

Pojawienie się na polskim lotnisku największego obecnie samolotu transportowego na świecie, Antonova An-124 Rusłan, to nie lada wydarzenie m.in. dla fanów lotnictwa, którzy mogą na własne oczy zobaczyć tę mierzącą ponad 70 m długości maszynę. W środę 10 kwietnia nadarzyła się ku temu kolejna okazja w tym roku, bowiem na lotnisku Rzeszów-Jasionka wylądował wspomniany An-124. I to nie w byle jakim towarzystwie, bo razem z dwoma innymi gigantami - Boeingami 747.

Cieszący się gigantycznym zainteresowaniem An-124 (jego lot na stronie Flightradar24.com śledziło ponad 2 tys. osób) wraz z Boeingami przyleciał do Rzeszowa. Zawartość przewożonego przez nie ładunku nie jest nieznana, a przynajmniej nie zostało to przekazane opinii publicznej. Wiadomo jednak, że Antonov rozpoczął rejs we Włoszech (lotnisko Rzym-Fiumcino), natomiast jeden z Boeingów 747 startował w Nowym Jorku. Oba Boeingi były obsługiwane przez linie lotnicze cargo, tj. transportowe. Jeden z samolotów należy do linii Kalitta Air, natomiast drugo do Compass Air Cargo. Obie firmy są amerykańskie.

Potężne samoloty na lotnisku w Rzeszowie

Zasługujący na największą uwagę Antonov An-124 to samolot, którego historia sięga jeszcze końcówki lat 70. ubiegłego wieku. Wtedy rozpoczęto trwające trzy lata prace, które zakończono pierwszym lotem maszyny. Odbył się on 24 grudnia 1982 r. Z uwagi na fakt, iż poprzedni rekordzista, An-225 Mrija, został zniszczony w trakcie ataku na lotnisko Kijów-Hostomel, An-124 jest obecnie największym samolotem transportowym na świecie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jego gabaryty są imponujące – rozpiętość skrzydeł giganta sięga aż 73 m, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku samolotu pasażerskiego Boeing 737-800. Długość An-124 to z kolei niemal 70 m, a jego wysokość przekracza 21 m. Tak masywny samolot rozpędza się do prędkości 865 km/h, co jest zasługą czterech silników Progress D-18T o ciągu 229 kN każdy. Maksymalny zasięg maszyny wynosi 11,5 tys. km, a jego całkowita ładowność sięga 150 t. Dla łatwiejszego manipulowania przewożonym ładunkiem na pokładzie znalazł się wbudowany dźwig o udźwigu 30 t.

Kolejne dwie maszyny, które przyleciały na rzeszowskie lotnisko, to Boeingi 747, czyli szerokokadłubowe samoloty, których historia sięga jeszcze końcówki lat 60. ubiegłego wieku. Pierwszą wersję 747 oblatano w 1969 r., zaś seryjną produkcję rozpoczęto rok później i zakończono dopiero w 2022 r. W historii Boeinga powstało wiele różnych wersji 747, zatem ich parametry różnią się nieznacznie w zależności od wariantu.

Boeingi 747 są napędzane jednymi z kilku silników: Pratt & Whitney JT9D, Rolls-Royce RB211, General Electric CF6 lub Pratt & Whitney PW4000. Rozpiętość skrzydeł największego z modeli tych maszyn sięga 68,5 m, zaś jego długość to ok. 76,4 m. Te amerykańskie konstrukcje są szybsze w porównaniu z Antonovem, bowiem mogą pokonywać trasę z prędkością nawet 977 km/h. Całkowita ładowność tych maszyn to ok. 120 t.

Wybrane dla Ciebie
Załamanie lodowców Antarktydy może podnieść poziom mórz o trzy metry
Załamanie lodowców Antarktydy może podnieść poziom mórz o trzy metry
Podwodna ofensywa Korei Południowej: oferta okrętów dla Azji oraz obu Ameryk
Podwodna ofensywa Korei Południowej: oferta okrętów dla Azji oraz obu Ameryk
Rosyjska gra o inwazji na Ukrainę to totalna klapa. Nikt w to nie gra
Rosyjska gra o inwazji na Ukrainę to totalna klapa. Nikt w to nie gra
COP30 w Amazonii bez USA. Tematami: lasy deszczowe i prawa rdzennych ludów
COP30 w Amazonii bez USA. Tematami: lasy deszczowe i prawa rdzennych ludów
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Budowa gazociągu Gdańsk-Gustorzyn na półmetku. To ważna inwestycja
Budowa gazociągu Gdańsk-Gustorzyn na półmetku. To ważna inwestycja
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀