Gigant wylądował w Polsce. Miał na pokładzie tajemniczy ładunek

An-124 - zdjęcie poglądowe
An-124 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Niels Weineck
Norbert Garbarek

23.01.2024 12:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Największy samolot transportowy na świecie, Antonov An-124 Rusłan, wylądował na łódzkim lotnisku w poniedziałek 22 stycznia chwilę przed godziną 16. Maszyna przywiozła ładunek, którego nie można było fotografować – podaje regionalny portal TVP3 Łódź. Wyjaśniamy możliwości tego giganta.

To już trzecia wizyta Antonova An-124 na lotnisku w Łodzi – czytamy. Samolot lądował wcześniej dwa razy w 2017 r. W sieci pojawiło się mnóstwo nagrań i zdjęć przedstawiających lądowanie samolotu – nie stanowi to jednak zaskoczenia z uwagi na fakt, że An-124 Rusłan jest obecnie (po zniszczeniu An-225 Mrija) największym samolotem transportowym na świecie. Jego obecność na lotniskach zawsze wiąże się z dużym zainteresowaniem – nie tylko ze strony tzw. spotterów lotniczych.

Tajemnicą pozostaje natomiast ładunek, który w poniedziałek 22 stycznia przyleciał w Antonovie. TVP3 Łódź wyjaśnia, że obowiązywał zakaz fotografowania tego, co znalazło się w luku ładunkowym, jednak zwraca uwagę, że najprawdopodobniej były to śmigłowce Mi-17 z jednego z afrykańskich państw. W ubiegłym roku Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała umowę na serwisowanie maszyn z nieznanego państwa – mają być one obsługiwane w łódzkich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Antonov-124. Gigant o olbrzymiej ładowności

Historia Antonova An-124 sięga jeszcze końcówki lat 70. ubiegłego wieku. Wtedy też rozpoczęto trzyletnie prace nad maszyną, które zakończyły się pierwszym lotem 24 grudnia 1982 r. Dziś z uwagi na zniszczenie An-225 Mrija na lotnisku Kijów-Hostomel w trakcie inwazji na Ukrainę, An-124 jest największym samolotem transportowym na świecie i jest obsługiwany przez linie Antonov Airlines.

Samolot rozpędza się do maksymalnej prędkości 865 km/h i może jednorazowo pokonać nawet 11,5 tys. km, jeśli zostanie zatankowany do pełna (zbiorniki na paliwo mają pojemność 260 tys. l) i przewozi ładunek o masie poniżej 40 t. Za jego napęd odpowiadają natomiast cztery silniki Progress D-18T. Każdy z nich generuje ciąg na poziomie 229 kN.

Wymiary An-124 to z kolei niemal 70 m długości, 21 m wysokości i imponujące ponad 73 m rozpiętości skrzydeł (dla porównania: popularny pasażerski Boeing 737-800 osiąga ok. 35 m rozpiętości). We wnętrzu Rusłana znajduje się wbudowany dźwig, który pozwala przenosić ładunki o wadze do 30 t. Maksymalnie na jego pokładzie może być przewożony towar o wadze do 150 t. Ponadto producent zadbał o to, aby An-124 mógł lądować nawet na nierównym terenie (podwozie przystosowane do lądowania na nierównych pasach).

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie