GE Fairchild F330 - niesamowita maszyna do pracy w kopalniach

GE Fairchild F330 - niesamowita maszyna do pracy w kopalniach

GE Fairchild F330 - niesamowita maszyna do pracy w kopalniach
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
28.02.2014 10:18, aktualizacja: 28.02.2014 14:55

Maszyna górnicza GE Fairchild F330 to jeden z najdziwniejszych wynalazków GE. Ma wagę myśliwca, długość autobusu i zwinność pozwalającą przeciskać się przez szczeliny mające grubo poniżej metra wysokości.

Fairchild F330 może dostać się do wąskich pokładów uwięzionych między miękkimi skałami osadowymi i wydobyć węgiel, który dotychczas pozostawał nietknięty. _ "Bywają pokłady węgla tak niskie i wąskie, że tylko F330 jest w stanie do nich dotrzeć" _, mówi Craig Setter, dyrektor generalny GE Mining. F33. jest też jedyną maszyną na świecie, która potrafi w bezpieczny sposób oddzielić od skały niskopopiołowy węgiel wysokiej jakości. Dzięki temu, zakład przeróbki mechanicznej węgla jest w stanie ograniczyć ilość pyłu i produkcję odpadów.

Maszyna wycina węgiel za pomocą dwóch specjalistycznych spiralnych ostrzy, przy czym każde zasilane jest silnikiem elektrycznym o mocy 15. koni mechanicznych. Urobek jest odtransportowany przenośnikiem taśmowym przebiegającym płaskim grzbietem maszyny. Wykonanie sześciometrowego wyłomu trwa około 12 minut. Precyzyjne ruchy ostrzy pozwalają na wydobycie węgla, który nie jest zanieczyszczony innymi rodzajami skały. F330 zrasza pokład węgla wodą, aby zapewnić bezpieczeństwo górnikom, ograniczyć ilość wydobywającego się pyłu i rozrzedzić metan. Gdy pokład zostanie w całości wyeksploatowany, F330 wycofuje się z przodka przewiercając się przez stemple, co daje maszynie dostęp do resztek węgla. Następnie opuszcza przodek pozwalając na zapadnięcie się za nią stropu.

F330 nie jest jedyną nietypową maszyną stworzoną przez GE Mining. Firma zaprojektowała także podziemny transporter zabierający na pokład 14 górników. Pojazd wyposażony jest w 4-cylindrowy silnik diesla o pojemności 4,3 litra. Ma także specjalny płaszcz wodny, który zapobiega przeskakiwaniu iskier i obniża temperaturę. _ "Wszystkie części pojazdu zaprojektowane są z myślą o ekstremalnych warunkach" _, wyjaśnia Sean Lynch z GE Mining.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (28)