F-35A dalej musi omijać burze. Pentagon nalega na dalsze modyfikacje samolotu

Samoloty F-35 od paru lat mają oficjalny nakaz omijania chmur burzowych i najnowsze modyfikacje wprowadzone przez Lockheed Martina nie zadowalają Pentagonu, który nalega na całkowite wyeliminowanie problemu. Wyjaśniamy kulisy tego ciągnącego się już od 12 lat problemu.

F-35A - zdjęcie ilustracyjneF-35A - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Unsplash | Richard R. Schünemann
Przemysław Juraszek

F-35A będący najbardziej popularnym wariantem F-35, jak wynika z najnowszych doniesieniach z portalu Breaking Defense, dalej ma nałożony przez Pentagon zakaz lotu w odległości mniejszej niż 40 km od wyładowań atmosferycznych. Sprawa jest istotna również z punktu widzenia Polski, która zamówiła w 2020 r. 32 egzemplarze tych maszyn.

Ten miał zostać zniesiony po sprawdzeniu przez Pentagon najnowszych wzmocnionych rur i programowych poprawek systemu OBIGGS, ale po weryfikacji uznano je za niewystarczające i ograniczenia dalej pozostaną w mocy. Poprawki są implementowane w maszynach od sierpnia 2022 roku i plan zakłada zakończenie wymiany elementów w 2025 roku.

Najnowsze ograniczenia nałożono na F-35A w 2020 roku, kiedy to podczas rutynowej inspekcji samolotów wykryto problemy z rurami systemu OBIGGS, który poza wytwarzaniem tlenu dla pilota ma też wypełniać zbiorniki paliwa azotem. Jest to o tyle istotne, że azot jako gaz neutralny nie pozwala na eksplozję paliwa zgromadzonego w zbiornikach w przypadku porażenia samolotu przez wyładowanie atmosferyczne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-16 - wielozdaniowe myśliwce Polskich Sił Powietrznych

Nie jest to pierwszy przypadek, ponieważ z odgromieniem F-35A miały już problem w 2010 roku. Z tego względu F-35A dostał od Pentagonu zakaz lotów w pobliżu chmur burzowych ze względu na ryzyko katastrofalnej straty maszyny, który trwał do 2014 roku. W efekcie przeprojektowano system OBIGGS, ale jak widać problem dalej istnieje i jest źródłem żartów, ponieważ pełna nazwa samolotu to F-35A Lightning II. Co ciekawe problem nie występuje w wersjach F-35BF-35C, które mają inaczej zaprojektowany system OBIGGS.

Bynajmniej nie oznacza to, że każdy F-35A eksploduje po spotkaniu z piorunem, ponieważ już były przypadki trafienia przez F-35A przez wyładowanie i wszystkie egzemplarze przetrwały. Jak podaje Air Force Times pod koniec stycznia 2022 USAF, Marines i US Navy zgłosiły piętnaście przypadków trafienia samolotów przez pioruny, które oczywiście spowodowały uszkodzenia maszyn.

Najgorzej sprawa wyglądała z F-35, który oberwał 3 sierpnia 2021 roku, kiedy to uszkodzeniu uległa owiewka kabiny, poszycie samolotu oraz panele dostępowe płatowca. Remont tego egzemplarza został wyceniony na 600 tys. - 2,5 mln dolarów.

Wybrane dla Ciebie

Nowe wozy w armii. "Przeciwnik nie zdąży mrugnąć"
Nowe wozy w armii. "Przeciwnik nie zdąży mrugnąć"
Z armatą na drony. Polska pracowała nad nowoczesnym systemem, ale prace przerwano
Z armatą na drony. Polska pracowała nad nowoczesnym systemem, ale prace przerwano
Superdron nad Polską. Śledził ruchy Rosjan
Superdron nad Polską. Śledził ruchy Rosjan
Dotrzymują słowa. Dziesiątki wozów dla Ukrainy
Dotrzymują słowa. Dziesiątki wozów dla Ukrainy
Kupią broń dalekiego zasięgu. To historyczna zmiana w ich polityce
Kupią broń dalekiego zasięgu. To historyczna zmiana w ich polityce
Szef MON o rosyjskich dronach. Zwrócił się z apelem do Polaków
Szef MON o rosyjskich dronach. Zwrócił się z apelem do Polaków
Cyfrowy atlas opadów. System zyska nowe funkcje
Cyfrowy atlas opadów. System zyska nowe funkcje
Rosja kopiuje Starlinka? "Wkrótce uruchomimy"
Rosja kopiuje Starlinka? "Wkrótce uruchomimy"
Nie jest jednoznacznie dobra. Ludzkość i ewolucyjne zmiany
Nie jest jednoznacznie dobra. Ludzkość i ewolucyjne zmiany
Ukraińcy otwarcie. Tyle są warte stare czołgi z Polski
Ukraińcy otwarcie. Tyle są warte stare czołgi z Polski
Zarejestrowano ją na nagraniu. Widok łamie serce
Zarejestrowano ją na nagraniu. Widok łamie serce
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek