F‑35, najnowszy i najdroższy myśliwiec świata, wylatał 100 tys. godzin bez ani jednej katastrofy
Myśliwce 5. generacji F-35 Lightning II wykonały już ponad 100 tys. godzin lotu. W tym czasie nie doszło do żadnej katastrofy i tylko do trzech poważniejszych usterek.
Pierwsze loty prototypowych myśliwców przyszłości miały miejsce w 2006 roku. Od tamtej pory Lockheed Martin dostarczył 231 maszyn przede wszystkim do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych oraz do Piechoty Morskiej USA. Eksploatowane głównie przez Stany Zjednoczone, ale także przez Wielką Brytanię, Norwegię, Holandię, Izrael i Australię wylatały 100 tys. godzin bez ani jednej katastrofy, o czym poinformował Lockheed Martin. W tym czasie doszło do 3 poważniejszych usterek. W 2014 r samolot zapalił się podczas próby startu, podobny incydent miał miejsce we wrześniu 2016 r. Natomiast w listopadzie 2016 pożar wybuchł w czasie lotu, pilotowi udało się jednak powrócić na lotnisko i wylądować. W porównaniu z takimi samolotami jak F-22 Raptor (pierwszy myśliwiec 5. generacji), F-16 czy F/A-18 Hornet najnowsze myśliwce okazują się najbezpieczniejsze.
Program stworzenia myśliwca F-35 Lightning II rozpoczął się w 1996 roku. Jego celem było zastąpienie różnych samolotów używanych przez siły zbrojne USA jednym myśliwcem w różnych wersjach. Tak powstały 3 główne typy, różniące się przede wszystkim możliwościami startu i lądowania:
F-35A – konwencjonalny myśliwiec dla Sił Powietrznych USA startujący i lądujący z naziemnych pasów startowych.
F-35B – wersja dla Piechoty Morskiej USA z możliwością pionowego startu i lądowania.
F-35C – myśliwiec dla Marynarki USA startujący i lądujący na lotniskowcach.
Oprócz Stanów Zjednoczonych do programu F-35 przystąpiły też: Australia, Dania, Izrael, Włochy, Japonia, Holandia, Norwegia, Korea Pd. i Turcja. *Szacowany koszt myśliwca w zależności od wersji to ok. 85 mln USD za wersję F-35A i ok. 120 mln USD za myśliwce w dwóch pozostałych wersjach. *