Saab 340 AEW&C dla Ukrainy. Szwedzi przekażą jej dwa samoloty wczesnego ostrzegania

Saab 340 AEW&C
Saab 340 AEW&C
Źródło zdjęć: © CC BY-SA 3.0, Gnolam, Wikimedia Commons
Karolina Modzelewska

29.05.2024 19:28, aktual.: 29.05.2024 20:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Szwedzki rząd poinformował, że w ramach dotychczas największego pakietu pomocy wojskowej o wartości 1,16 miliarda euro przekaże Ukrainie m.in. samoloty wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW&C. W ten sposób Szwedzi chcą wzmocnić zdolności Ukrainy w zakresie obrony powietrznej. Tego typu maszyny zapewnią Ukraińcom nowe zdolności w zakresie rozpoznania radarowego, a także koordynowania ataków na cele powietrzne, morskie i lądowe.

Pål Jonson, szwedzki minister obrony na platformie X napisał: "ASC 890 zapewni Ukrainie nowe możliwości zwalczania celów powietrznych i morskich. Zostanie wzmocniona zdolność identyfikacji celów z dużej odległości. [Red. ASC 890] będą działać jako mnożnik siły wraz z wprowadzeniem F-16. AMRAAM również zostaną przekazane".

Samoloty wczesnego ostrzegania dla Ukrainy

Ukraiński serwis Militarny zwraca uwagę, że samoloty, który otrzyma Ukraina, nie muszą operować w jej przestrzeni powietrznej. Zamiast tego mogą latać nad terytorium sojuszników, co zwiększy ich bezpieczeństwo. Samoloty radiolokacyjne tego typu mogą bowiem wykrywać i identyfikować cele z odległości mniej więcej do 200 km. Radary wyniesione na ich pokładach na dużą wysokość umożliwią widzenie nawet nisko lecących obiektów na dużych odległościach, w tym rosyjskich samolotów, czy pocisków manewrujących.

W ręce ukraińskiej armii trafią dwa samoloty S 100D Argus w wersji FSR-890 (Saab 340B AEW-300). Są to samoloty stworzone na bazie pasażerskiego Saaba 340. Ich długość to blisko 21 m, rozpiętość skrzydeł ok. 22 m i wysokość prawie 7 m. Maszyny mogą latać z prędkością sięgającą 300 km/h i wytrzymać w powietrzu przez ok. 5 godzin.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W przypadku tych szwedzkich AWACS-ów kluczową rolę odgrywa radar z elektronicznym skanowaniem fazowym Erieye AESA (Active Electronically Scanned Array). Radar może obejmować swoim zasięgiem szeroki obszar lub skupić się na mniejszej, priorytetowej strefie. Jak podaje serwis Airforce Technology, efektywny zakres nadzoru radaru rozciąga się na ponad 500 tys. km 2 w poziomie i ponad 18 tys. m pionowo.

Warto przypomnieć, że w 2023 r. Polska podpisała umowę na dostawę dwóch, używanych samolotów Saab 340 AEW. Pierwszy z nich dotarł do kraju na początku marca 2024 r. Wartość kontraktu wyniosła ok. 230 mln zł, co oznacza, że za jeden samolot zapłaciliśmy 115 mln zł. Cena uwzględnia pakiet szkoleniowy oraz logistyczny.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie