F‑15 z systemem walki elektronicznej EPAWSS. Będą jak radarowa czarna dziura

Samolot F-15E
Samolot F-15E
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

06.04.2024 09:14, aktual.: 06.04.2024 10:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Stany Zjednoczone zakończyły testy systemu walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS, przeznaczonego dla samolotów F-15E i F-15EX. Dzięki niemu maszyny te zyskają zupełnie nowe możliwości przeciwdziałania zagrożeniom w domenie elektromagnetycznej. Choć nie powstały w technologii stealth, ich wykrycie będzie utrudnione.

Koniec testów systemu walki elektronicznej (WRE) AN/ALQ-250 EPAWSS to kamień milowy dla rozwoju samolotów z rodziny F-15. Dzięki nowemu zestawowi samoloty F-15E i F-15EX zyskają nowe możliwości ofensywne i obronne.

Modernizacja nie obejmie starszych maszyn w wariancie F-15C/D, który – mimo modernizacji części maszyn do standardu Golden Eagle - ma być stopniowo wycofywany ze służby.

Zdaniem producenta, koncernu BAE Systems, system AN/ALQ-250 EPAWSS zapewnia nosicielowi zdolności porównywalne z najbardziej zaawansowanymi maszynami 5. generacji, jak F-35 Lightning II z systemem WRE o nazwie AN/ASQ-239 Barracuda czy F-22 Raptor, wyposażony w system WRE AN/ALR-94.

Dzięki temu samoloty EPAWSS mają pozostać w służbie co najmniej do 2040 roku. Czym jest system walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS?

System walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS

AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) to cyfrowy system walki radioelektronicznej, pozwalający zarówno na działania obronne, jak i ofensywne. Dzięki niemu samolot zyskuje m.in. nowe zdolności w zakresie zakłócania pracy radarów przeciwnika czy utrudniania śledzenia i celowania, a także tworzenia fałszywych, radarowych obrazów celu.

Jest to możliwe dzięki znaczącemu rozwojowi elektroniki, który pozwolił na stworzenie systemu WRE, który nie będzie zakłócał pracy własnego radaru i systemów RWR (urządzenia rozpoznawczo-ostrzegawcze).

Nowy system WRE działa pomiędzy kolejnymi impulsami radaru AESA. Kiedy ten oczekuje na sygnał powrotny, jest wykorzystywany jako jammer – urządzenie zakłócające pracę innych radarów.

Charakterystykę jego pracy EPWASS dobiera w taki sposób, aby utrudnić wykrycie własnego samolotu albo – gdy ukrycie obecności będzie niemożliwe - stworzyć jego radarowy obraz wiele kilometrów dalej.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (2)