F‑15 z systemem walki elektronicznej EPAWSS. Będą jak radarowa czarna dziura
Stany Zjednoczone zakończyły testy systemu walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS, przeznaczonego dla samolotów F-15E i F-15EX. Dzięki niemu maszyny te zyskają zupełnie nowe możliwości przeciwdziałania zagrożeniom w domenie elektromagnetycznej. Choć nie powstały w technologii stealth, ich wykrycie będzie utrudnione.
Koniec testów systemu walki elektronicznej (WRE) AN/ALQ-250 EPAWSS to kamień milowy dla rozwoju samolotów z rodziny F-15. Dzięki nowemu zestawowi samoloty F-15E i F-15EX zyskają nowe możliwości ofensywne i obronne.
Modernizacja nie obejmie starszych maszyn w wariancie F-15C/D, który – mimo modernizacji części maszyn do standardu Golden Eagle - ma być stopniowo wycofywany ze służby.
Zdaniem producenta, koncernu BAE Systems, system AN/ALQ-250 EPAWSS zapewnia nosicielowi zdolności porównywalne z najbardziej zaawansowanymi maszynami 5. generacji, jak F-35 Lightning II z systemem WRE o nazwie AN/ASQ-239 Barracuda czy F-22 Raptor, wyposażony w system WRE AN/ALR-94.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Dzięki temu samoloty EPAWSS mają pozostać w służbie co najmniej do 2040 roku. Czym jest system walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS?
System walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS
AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) to cyfrowy system walki radioelektronicznej, pozwalający zarówno na działania obronne, jak i ofensywne. Dzięki niemu samolot zyskuje m.in. nowe zdolności w zakresie zakłócania pracy radarów przeciwnika czy utrudniania śledzenia i celowania, a także tworzenia fałszywych, radarowych obrazów celu.
Jest to możliwe dzięki znaczącemu rozwojowi elektroniki, który pozwolił na stworzenie systemu WRE, który nie będzie zakłócał pracy własnego radaru i systemów RWR (urządzenia rozpoznawczo-ostrzegawcze).
Nowy system WRE działa pomiędzy kolejnymi impulsami radaru AESA. Kiedy ten oczekuje na sygnał powrotny, jest wykorzystywany jako jammer – urządzenie zakłócające pracę innych radarów.
Charakterystykę jego pracy EPWASS dobiera w taki sposób, aby utrudnić wykrycie własnego samolotu albo – gdy ukrycie obecności będzie niemożliwe - stworzyć jego radarowy obraz wiele kilometrów dalej.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski