F-15 z systemem walki elektronicznej EPAWSS. Będą jak radarowa czarna dziura

Stany Zjednoczone zakończyły testy systemu walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS, przeznaczonego dla samolotów F-15E i F-15EX. Dzięki niemu maszyny te zyskają zupełnie nowe możliwości przeciwdziałania zagrożeniom w domenie elektromagnetycznej. Choć nie powstały w technologii stealth, ich wykrycie będzie utrudnione.

Samolot F-15ESamolot F-15E
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

Koniec testów systemu walki elektronicznej (WRE) AN/ALQ-250 EPAWSS to kamień milowy dla rozwoju samolotów z rodziny F-15. Dzięki nowemu zestawowi samoloty F-15E i F-15EX zyskają nowe możliwości ofensywne i obronne.

Modernizacja nie obejmie starszych maszyn w wariancie F-15C/D, który – mimo modernizacji części maszyn do standardu Golden Eagle - ma być stopniowo wycofywany ze służby.

Zdaniem producenta, koncernu BAE Systems, system AN/ALQ-250 EPAWSS zapewnia nosicielowi zdolności porównywalne z najbardziej zaawansowanymi maszynami 5. generacji, jak F-35 Lightning II z systemem WRE o nazwie AN/ASQ-239 Barracuda czy F-22 Raptor, wyposażony w system WRE AN/ALR-94.

Dzięki temu samoloty EPAWSS mają pozostać w służbie co najmniej do 2040 roku. Czym jest system walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS?

System walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS

AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) to cyfrowy system walki radioelektronicznej, pozwalający zarówno na działania obronne, jak i ofensywne. Dzięki niemu samolot zyskuje m.in. nowe zdolności w zakresie zakłócania pracy radarów przeciwnika czy utrudniania śledzenia i celowania, a także tworzenia fałszywych, radarowych obrazów celu.

Jest to możliwe dzięki znaczącemu rozwojowi elektroniki, który pozwolił na stworzenie systemu WRE, który nie będzie zakłócał pracy własnego radaru i systemów RWR (urządzenia rozpoznawczo-ostrzegawcze).

Nowy system WRE działa pomiędzy kolejnymi impulsami radaru AESA. Kiedy ten oczekuje na sygnał powrotny, jest wykorzystywany jako jammer – urządzenie zakłócające pracę innych radarów.

Charakterystykę jego pracy EPWASS dobiera w taki sposób, aby utrudnić wykrycie własnego samolotu albo – gdy ukrycie obecności będzie niemożliwe - stworzyć jego radarowy obraz wiele kilometrów dalej.

Wybrane dla Ciebie
Cygnus X-1 jak nigdy dotąd. Fenomenalne dane z nietypowego teleskopu
Cygnus X-1 jak nigdy dotąd. Fenomenalne dane z nietypowego teleskopu
Blue Origin zwiększa tempo. Kolejny lot New Glenna może być wyjątkowo ważny
Blue Origin zwiększa tempo. Kolejny lot New Glenna może być wyjątkowo ważny
ATACMS-y powróciły na front. Ukraińcy zaatakowali nimi cele w Rosji
ATACMS-y powróciły na front. Ukraińcy zaatakowali nimi cele w Rosji
Symulacja 100 mld gwiazd Drogi Mlecznej. Dzięki AI i superkomputerom
Symulacja 100 mld gwiazd Drogi Mlecznej. Dzięki AI i superkomputerom
Perseverance wypatrzył na Marsie skałę. Ona nie pochodzi z Marsa
Perseverance wypatrzył na Marsie skałę. Ona nie pochodzi z Marsa
Starship nie poleci na Księżyc w 2027 roku. Artemis 3 musi poczekać
Starship nie poleci na Księżyc w 2027 roku. Artemis 3 musi poczekać
Antydronowe rakiety z Estonii. PGZ chce ich współprodukować 10 tys. rocznie
Antydronowe rakiety z Estonii. PGZ chce ich współprodukować 10 tys. rocznie
Transport francuskiego uranu do Rosji. Współpraca pomimo ataku na Ukrainę
Transport francuskiego uranu do Rosji. Współpraca pomimo ataku na Ukrainę
Deepfake na koncercie Maty. Wszyscy wyglądali tak samo
Deepfake na koncercie Maty. Wszyscy wyglądali tak samo
Trump uśmiecha się do Saudów. Liczy na sprzedaż potężnej machiny
Trump uśmiecha się do Saudów. Liczy na sprzedaż potężnej machiny
NASA zapowiada konferencję. Pokaże nowe zdjęcia komety 3I/ATLAS
NASA zapowiada konferencję. Pokaże nowe zdjęcia komety 3I/ATLAS
"Zabójca dronów". Dotrze do Ukrainy jeszcze w listopadzie
"Zabójca dronów". Dotrze do Ukrainy jeszcze w listopadzie