F‑15 z systemem walki elektronicznej EPAWSS. Będą jak radarowa czarna dziura
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Stany Zjednoczone zakończyły testy systemu walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS, przeznaczonego dla samolotów F-15E i F-15EX. Dzięki niemu maszyny te zyskają zupełnie nowe możliwości przeciwdziałania zagrożeniom w domenie elektromagnetycznej. Choć nie powstały w technologii stealth, ich wykrycie będzie utrudnione.
Koniec testów systemu walki elektronicznej (WRE) AN/ALQ-250 EPAWSS to kamień milowy dla rozwoju samolotów z rodziny F-15. Dzięki nowemu zestawowi samoloty F-15E i F-15EX zyskają nowe możliwości ofensywne i obronne.
Modernizacja nie obejmie starszych maszyn w wariancie F-15C/D, który – mimo modernizacji części maszyn do standardu Golden Eagle - ma być stopniowo wycofywany ze służby.
Zdaniem producenta, koncernu BAE Systems, system AN/ALQ-250 EPAWSS zapewnia nosicielowi zdolności porównywalne z najbardziej zaawansowanymi maszynami 5. generacji, jak F-35 Lightning II z systemem WRE o nazwie AN/ASQ-239 Barracuda czy F-22 Raptor, wyposażony w system WRE AN/ALR-94.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Dzięki temu samoloty EPAWSS mają pozostać w służbie co najmniej do 2040 roku. Czym jest system walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS?
System walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS
AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) to cyfrowy system walki radioelektronicznej, pozwalający zarówno na działania obronne, jak i ofensywne. Dzięki niemu samolot zyskuje m.in. nowe zdolności w zakresie zakłócania pracy radarów przeciwnika czy utrudniania śledzenia i celowania, a także tworzenia fałszywych, radarowych obrazów celu.
Jest to możliwe dzięki znaczącemu rozwojowi elektroniki, który pozwolił na stworzenie systemu WRE, który nie będzie zakłócał pracy własnego radaru i systemów RWR (urządzenia rozpoznawczo-ostrzegawcze).
Nowy system WRE działa pomiędzy kolejnymi impulsami radaru AESA. Kiedy ten oczekuje na sygnał powrotny, jest wykorzystywany jako jammer – urządzenie zakłócające pracę innych radarów.
Charakterystykę jego pracy EPWASS dobiera w taki sposób, aby utrudnić wykrycie własnego samolotu albo – gdy ukrycie obecności będzie niemożliwe - stworzyć jego radarowy obraz wiele kilometrów dalej.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski