Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
Ukraińskie wojska planują wzmocnić lotnictwo nawet 100 myśliwcami Rafale lub 150 Gripen E. Kluczowym wyzwaniem będzie infrastruktura: czy zachowane radzieckie schrony mieszczą zachodnie myśliwce i ile kosztuje budowa nowych?
Ukraina rozważa duże zakupy samolotów bojowych: do 150 JAS 39 Gripen E od Saab i/lub 100 Dassault Rafale. Choć nie ma jeszcze twardych kontraktów, skala programu wymusi jednoczesne szkolenia personelu oraz inwestycje w lotniskową infrastrukturę. Na czoło wysuwa się kwestia schronów i hangarów, których braki były widoczne po uderzeniach na bazę pod Mirgorodem w 2022 r. - czytamy na ukraińskim portalu Defense Express.
Schrony dla nowych myśliwców Ukraińców
Jednym z praktycznych pytań jest dopasowanie maszyn do istniejących, radzieckich obiektów. Gripen E to konstrukcja kompaktowa: długość 15,2 m i rozpiętość 8,6 m (dla wersji C wysokość wynosi 4,5 m). Rafale jest większy: długość 15,3 m, rozpiętość 10,9 m, wysokość 5,3 m. To wymiary istotne przy planowaniu wykorzystania dawnych schronów.
Najpowszechniejszym typem były arczaste schrony 2A13 (AU-13). Mają 12,9 m szerokości i 28 m długości. Z perspektywy długości i rozpiętości skrzydeł Rafale mieści się w tych parametrach. Brakuje publicznych danych o wysokości 2A13, ale były one wznoszone m.in. dla MiG-23, którego wysokość z podwoziem to 5,77 m, co sugeruje, że także Rafale powinien się zmieścić.
Nawet przy wykorzystaniu istniejących obiektów potrzebne będą nowe budowle - twierdzą analitycy Defense Express. Przykład Serbii pokazuje skalę i horyzont czasowy. Ten kraj w 2024 r. potwierdził budowę nowych hangarów pod 12 Rafale. Inwestycja rozłożona jest na kilka lat z łącznym budżetem ponad 17 mln euro.
Kolejnym punktem odniesienia jest Chorwacja. Na infrastrukturę dla Rafale przeznaczono 37 mln euro. W kwocie tej mieszczą się zarówno schrony ochronne, jak i zaplecze obsługowe oraz przestrzenie dla symulatorów. Te doświadczenia mogą być pomocne przy planowaniu ukraińskich inwestycji lotniskowych.
Z powyższych danych wynika, że wykorzystanie radzieckich schronów 2A13 jest możliwe dla Rafale, ale pełne zdolności operacyjne będą wymagały budowy nowych obiektów. Praktyki Serbii i Chorwacji pokazują szacunkowe koszty oraz harmonogramy, które mogą posłużyć jako punkt odniesienia dla działań na ukraińskich lotniskach.