Legendarny F-117A to już 40-latek. Tyle lat minęło od pierwszego oblotu

Legendarny F‑117A to już 40‑latek. Tyle lat minęło od pierwszego oblotu

Legendarny F-117A to już 40-latek. Tyle lat minęło od pierwszego oblotu
Źródło zdjęć: © US Army
Arkadiusz Stando
19.06.2021 19:45

Minęło już 40 lat od oblotu pierwszego prototypu jednej z największych ikon lotnictwa. 18 czerwca (19 czerwca według polskiego czasu) YF-117 wzbił się w powietrze po raz pierwszy. "Nighthawk" zapisał się na kartach historii lotnictwa jak żadna inna maszyna.

O 40. rocznicy oblotu YF-117 przypomina Agencja Lotnicza Altair. Jak czytamy w artykule, pierwszy z prototypów F-117A był pilotowany przez Harolda Hala Farleya Jr. ze Skunk Works, czyli tajnego oddziału rozwojowego firmy Lockheed. Pierwszy lot pozwolił wykryć między innymi kiepskie usterzenie samolotu, co usprawniono podczas seryjnej produkcji bombowca.

F-117A nietypowa ikona lotnictwa, która powstała przez błąd Rosjan

Samolot F-117A to jeden z najbardziej nietypowych i przełomowych projektów Stanów Zjednoczonych. To pierwsza na świecie seryjnie produkowana maszyna wykorzystujące technologię maskowania Stealth. Odpowiedni kąt nachylenia płyt poszycia pozwolił F-117A na rozpraszanie części fal radarowych, co utrudniało jego wykrycie.

Chociaż sama konstrukcja samolotu jest bardzo rozpoznawalna, to mało kto wie, że F-117 Nighthawk nigdy by nie powstał, gdyby nie Rosjanie. W latach 60., Piotr Ufimcew zaczął tworzyć teoretyczne modele zmiany kierunku fal elektromagnetycznych na krawędziach przeszkód. Jednak Rosyjscy eksperci militarni nie widzieli potencjału dla tej technologii w swoich maszynach.

Z tego względu Ufimcew opisał swoje rozważania w książce wydanej w 1962 roku, którą rok później przetłumaczono na język angielski. Jeden z pracowników firmy Lockheed, Denys Overholser, dostał ją w swoje ręce. Po przeczytaniu wpadł na pomysł, jak można wykorzystać tę wiedzę do stworzenia samolotu w technologii Stealth. I w ten sposób, dane, które powinny zostać utajnione, trafiły wprost w ręce Amerykanów.

F-117A chociaż w 2008 roku został wycofany ze służby, to nadal jest spotykany przez spotterów samolotów. W sieci można znaleźć wiele nagrań, szczególnie z ostatnich lat, przedstawiających Nighthawki nad bazami lotnictwa Stanów Zjednoczonych. Eksperci spekulują, że maszyny są wykorzystywane do dalszego badania rozwoju technologii Stealth oraz przekształcania obecnych maszyn w samoloty autonomiczne.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (163)