BÓBR-3. Polacy stworzyli pływający pojazd opancerzony

BÓBR-3. Polacy stworzyli pływający pojazd opancerzony
Źródło zdjęć: © Wojsko Polskie | Patryk Szymaniec
Adam Gaafar

31.08.2021 18:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Żołnierze 17. Wielkopolskiej Brygady testowali w OC Biała Góra prototyp opancerzonego pojazdu BÓBR-3. To polska konstrukcja o właściwościach amfibijnych opracowana przez AMZ Kutno.

BÓBR-3 to pojazd LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznania), który ma zastąpić wojskowe samochody BRDM-2. Waży od 12 do 14 ton, a jego silnik ma moc 330 koni mechanicznych. Pojazd jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju z 2013 roku. BÓBR-3 ma być pozyskany przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej w ramach programu Kleszcz.

Obraz
© Wojsko Polskie | Patryk Szymaniec

Pojazd LOTR jest polską konstrukcją. Korpus został od początku zaprojektowany i skonstruowany w firmie AMZ Kutno z wykorzystaniem komponentów uzgodnionych z zespołem nadzorującym, które weszły w skład pojazdu. (…)Ponadto pojazd ma właściwości amfibijne (sprawdzano je na Odrze – red.) (…). Badania są prowadzone przy pełnym DMC (dopuszczalna masa całkowita) pojazdu określonych w wymaganiach. Warto podkreślić, iż prędkości pływania oraz parametry manewrowości zostały osiągnięte – powiedział Dominik Dębiński, kierownik projektu LOTR w AMZ Kutno, w rozmowie z ppor. Anną Dominiak.

Nasza propozycja pojazdu Bóbr 3

Dodał, że obecnie trwają badania kwalifikacyjne, które zostały zrealizowane w ok. 80 procentach. Docelowo okres testowania sprzętu ma zakończyć się pod koniec tego roku. Zamknięcie projektu jest natomiast planowane na połowę 2022 r. Dopiero wówczas rozpocznie się cały proces związany z ewentualnym przygotowaniem i uzgadnianiem umowy oraz zakresu dostaw seryjnych – podkreślił Dębiński.

Obraz
© Wojsko Polskie | Patryk Szymaniec

Zwrócił przy tym uwagę, że "na lądzie prędkość maksymalna, pokonywanie wzniesień, mobilność, a także inne przeszkody terenowe w postaci rowu, muru" zyskały pozytywną ocenę Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej.

Podwozie BOBRA-3 ma blisko 7 m długości, 2,5 m szerokości i 2,4 m wysokości. Posiada sześciocylindrowy silnik Diesla o pojemności 7,2 l. Ma automatyczną skrzynię biegów i napęd na wszystkie koła. Pomieści jednocześnie pięciu żołnierzy. Obecnie są sprawdzane systemy specjalistyczne pojazdu takie jak zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system masztowy.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (128)
Zobacz także