To będzie najnowocześniejszy okręt podwodny. Budują go Szwedzi
Spółka Saab-Kockums otrzymała kolejne zamówienie od Szwedzkiej Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV) na kontynuację rozwoju i produkcji, a także zwiększenie możliwości dwóch okrętów podwodnych typu A26 Blekinge – informuje serwis Naval News. Będzie to najnowocześniejsza jednostka tego typu, wykorzystująca technologię stealth.
31.08.2021 13:08
Jak czytamy na łamach Naval News, wartość kontraktu opiewa na kwotę 5,2 mld szwedzkich koron (ok. 2,32 mld zł). Jednostki, o których mowa – Blekinge i Skåne – zostały zamówione już w marcu 2015 r. za 8 mld koron (ok. 3,57 mld zł).
Najnowocześniejszy okręt podwodny
– Saab buduje obecnie najnowocześniejszy na świecie konwencjonalny okręt podwodny. Nowe możliwości, które mają zostać dodane do A26, zapewnią dodatkową przewagę między innymi w systemie uzbrojenia i technologii stealth – powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny grupy Saab, cytowany przez Naval News.
Zdolność do konstruowania i budowy okrętów podwodnych plasuje Szwecję wśród nielicznych krajów na świecie posiadających możliwości rozwijania jednostek tego typu. Szwedzkie okręty podwodne są uważane za jedne z najbardziej opłacalnych i nowoczesnych.
A26 ma być przystosowany m.in. do wykonywania operacji wywiadowczych i dywersyjnych. Okręt będzie się ponadto cechować dużym zasięgiem i wysoką prędkością. Jednostki rozwijane przez grupę Saab zostaną dostarczone szwedzkiej Marinen kolejno w 2027 i 2028 r.
Szwedzkie okręty podwodne dla Polski
Warto odnotować, że w ramach programu, Orka Saab proponował Polsce okręty podwodne typu A26. Swego czasu – jak informuje Zespół Badań i Analiz Militarnych – toczyły się szwedzko-polskie rozmowy na szczeblu rządowym, dotyczące odkupienia starych okrętów podwodnych typu A17- Södermanland i Östergötland. Zakończyły się one jednak fiaskiem. Obecnie jedynym okrętem podwodnym Marynarki Wojennej, który pozostaje w aktywnej służbie, jest ORP Orzeł.