To będzie najnowocześniejszy okręt podwodny. Budują go Szwedzi
Spółka Saab-Kockums otrzymała kolejne zamówienie od Szwedzkiej Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV) na kontynuację rozwoju i produkcji, a także zwiększenie możliwości dwóch okrętów podwodnych typu A26 Blekinge – informuje serwis Naval News. Będzie to najnowocześniejsza jednostka tego typu, wykorzystująca technologię stealth.
Jak czytamy na łamach Naval News, wartość kontraktu opiewa na kwotę 5,2 mld szwedzkich koron (ok. 2,32 mld zł). Jednostki, o których mowa – Blekinge i Skåne – zostały zamówione już w marcu 2015 r. za 8 mld koron (ok. 3,57 mld zł).
Najnowocześniejszy okręt podwodny
– Saab buduje obecnie najnowocześniejszy na świecie konwencjonalny okręt podwodny. Nowe możliwości, które mają zostać dodane do A26, zapewnią dodatkową przewagę między innymi w systemie uzbrojenia i technologii stealth – powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny grupy Saab, cytowany przez Naval News.
Zdolność do konstruowania i budowy okrętów podwodnych plasuje Szwecję wśród nielicznych krajów na świecie posiadających możliwości rozwijania jednostek tego typu. Szwedzkie okręty podwodne są uważane za jedne z najbardziej opłacalnych i nowoczesnych.
A26 ma być przystosowany m.in. do wykonywania operacji wywiadowczych i dywersyjnych. Okręt będzie się ponadto cechować dużym zasięgiem i wysoką prędkością. Jednostki rozwijane przez grupę Saab zostaną dostarczone szwedzkiej Marinen kolejno w 2027 i 2028 r.
Szwedzkie okręty podwodne dla Polski
Warto odnotować, że w ramach programu, Orka Saab proponował Polsce okręty podwodne typu A26. Swego czasu – jak informuje Zespół Badań i Analiz Militarnych – toczyły się szwedzko-polskie rozmowy na szczeblu rządowym, dotyczące odkupienia starych okrętów podwodnych typu A17- Södermanland i Östergötland. Zakończyły się one jednak fiaskiem. Obecnie jedynym okrętem podwodnym Marynarki Wojennej, który pozostaje w aktywnej służbie, jest ORP Orzeł.