Białoruś testuje własny pojazd. Ma być lepszy od wszystkiego, co ma Rosja
Białoruś zaczęła otrzymywać od Federacji Rosyjskiej transportery opancerzone BTR-82, ale jednocześnie kontynuuje prace nad własnym pojazdem Volat V2 - według ekspertów, projekt ma być lepszy od wszystkiego, co w tej chwili może zaoferować sojusznik.
Plany stworzenia nowego transportera opancerzonego pojawiły się w 2010 roku, ale pierwszy prototyp wozu Volat V2 zaprezentowano dopiero w 2021 roku. Konstrukcja miała być alternatywą dla rosyjskiego BTR-82 i prototypowego modelu VPK-7829 Bumerang.
Wygląda na to, że Białoruś zamierza kontynuować prace nad nowym pojazdem. I to pomimo zakontraktowania dostawy około 30 wozów BTR-82, które od września 2021 roku docierają z Rosji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Białoruś kontynuuje prace nad transporterem Volat V2
Temat transportera Volat V2 odżył za sprawą komunikatu Ministerstwa Obrony Białorusi - resort potwierdził, że obecnie trwają próby ogniowe nowej konstrukcji (chociaż w materiałach promocyjnych nadal wykorzystywane są stare ujęcia prototypu).
Według ekspertów, nienajlepszy odbiór wozu BTR-82 mógł stać się impulsem do zintensyfikowania prac nad transporterem Volat V2. Białoruś woli opracować swoją konstrukcję, bo tak naprawdę nie wie na jakie dostawy sprzętu może liczyć z Federacji Rosyjskiej.
Volat V2 lepszy od wszystkiego, co ma Rosja
Ukraiński serwis Defence Express wskazuje, że projekt transportera Volat V2 jest pozytywnie oceniany przez ekspertów. Pojazd ma być lepszy od tego, co obecnie może produkować, a nawet oferować rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy. Projektanci skupili się na całkowitym przeprojektowaniu układu silnikowo-przekładniowego, a do tego zastosowali nowe, hydropneumatyczne zawieszenie.
Volat V2 wykorzystuje monolityczny kadłub, który ma zapewniać ochronę przed strzałem z broni małokalibrowej i urządzeń wybuchowych. Producent zastosował działko kal. 30 mm i wyrzutnię pocisków przeciwpancernych. Pojazd napędza silnik o mocy 550 KM, który pozwala rozwinąć prędkość do 110 km/h.
Białoruska maszyna ma masę całkowitą 22 ton i wykazuje lepszą ochronę niż rosyjski BTR-82A (specjalna wersja transportera uzbrojona w działko kal. 30 mm). Dodatkowym atutem jest nowsza konstrukcja, która jest lepiej podatna na modernizacje i późniejsze tworzenie innych maszyn.
Paweł Maziarz, dziennikarz Wirtualnej Polski