Astronomowie odkryli egzoplanetę o wielkości Ziemi. Okrąża swoją gwiazdę raz na 3,14 dnia

Astronomowie odkryli egzoplanetę o wielkości Ziemi. Okrąża swoją gwiazdę raz na 3,14 dnia

Zdjęcie ilustracyjne - egzoplaneta
Źródło zdjęć: © NASA, ESA, G. Bacon (STScI) | NASA, ESA
Karolina Modzelewska
22.09.2020 14:28

Egzoplaneta "Pi Earth" oddalona od Ziemi o 186 lat świetlnych okrąża swoją gwiazdę raz na 3,14 dni. Jej wielkość jest porównywalna do naszej planety, jednak panujące na niej warunki, a szczególnie wysoka temperatura sprawiają, że nie ma możliwości rozwoju znanych nam form życia.

Egzoplaneta"Pi Earth", której oficjalna nazwa to K2-315b okrąża swoją gwiazdę raz na 3,14 dni. To właśnie dzięki tej liczbie zyskała swój przydomek. Czas potrzebny na wykonanie pełnego okrążenia jest podobny do stałej matematycznej π (Pi), liczby opisującej stosunek obwodu koła do jego średnicy.

Odkrycie "Pi Earth"

Astronomowie po raz pierwszy zauważyli K2-315b w 2017 roku, kiedy Kosmiczny Teleskop Keplera realizował kolejną misję badawczą. W świetle małego, ciemnego czerwonego karła o wielkości zaledwie 20% wielkości Słońca, Kepler wykrył 20 małych spadków jasności gwiazdy w regularnych odstępach czasu. Jest to podstawowy sposób poszukiwania egzoplanet.

Dopiero na początku 2020 roku astronomowie byli w stanie potwierdzić istnienie nowej egzoplanety. Prajwal Niraula i jego współpracownicy wykorzystali w tym celu m.in. dostępne dane i SPECULOOS, czyli sieć teleskopów poszukujących egzoplanet wielkości Ziemi. Kolejne serie obserwacji potwierdziły istnienie "Pi Earth".

Egzoplaneta o wielkości Ziemi

Zaobserwowane regularne spadki jasności gwiazdy były zgodne z danymi uzyskanymi przez teleskop Keplera. Miały one miejsce co 3,14 dnia. Naukowcy zyskali pewność, że jest to przemieszająca się egzoplaneta i określili, że wielkość K2-315b to około 95 proc. wielkości Ziemi.

Wielkość "Pi Earth" sugeruje, że planeta jest najprawdopodobniej skalista, podobnie jak Ziemia, Wenus, Merkury i Mars, ale nie można całkowicie wykluczyć, że jej budowa jest inna. Nawet jeśli K2-315b jest kamienista, nie ma szans na przystosowanie jej do życia, jakie znamy. Znajduje się bowiem bardzo blisko swojej gwiazdy, co wskazuje na wysoką temperaturę panującą na jej powierzchni.

Astronomowie planują dalsze badania "Pi Earth". Chcą dowiedzieć się nieco więcej o jej atmosferze, planują również poszukiwanie kolejnych egzoplanet.