Historyczny moment w historii RAF. Eurofightery operują z fińskich autostrad

Historyczny moment w historii RAF. Eurofightery operują z fińskich autostrad20.09.2023 17:59
Brytyjskie Eurofightery trenują operowanie w fińskich autostrad.
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | UK Defence Attaché in Finland

W Finlandii Brytyjczycy pierwszy raz w historii trenowali operowanie Eurofighterami z tamtejszych autostrad. Wyjaśniamy zalety takiego rozwiązania i przedstawiamy osiągi tych potężnych maszyn.

Attaché brytyjskiej ambasady w Finlandii pochwalił się pierwszym w historii Royal Air Force (RAF) operowaniem samolotów Eurofighter Typhoon z fińskich autostrad. Te są przez Finów regularnie wykorzystywane do podtrzymywania nawyków pilotów swoich samolotów F/A-18 Hornet, ale dla Brytyjczyków to nowość.

Warto jednak zaznaczyć, że europejska konstrukcja będzie łatwiejsza do operowania w takich ciasnych warunkach ze względu na swoje wymiary. F/A-18 Hornet to konstrukcja o rozpiętości skrzydeł 12,3 m podczas gdy w przypadku Eurofightera jest to 10,95 m. Warto też zaznaczyć, że Eurofighter od samego początku miał być konstrukcją zdolną do operowania z krótkich pasów startowych o długości kilkuset metrów.

Autostrada jako lotnisko — plan B na warunki wojenne

Wykorzystanie specjalnie przystosowanych do obsługi samolotów odcinków autostrad nie jest nowym pomysłem, ponieważ te tzw. drogowe odcinki lotniskowe (DOL) były bardzo popularne podczas zimnej wojny. Wtedy zakładano, że zniszczenie lotnisk przez przeciwnika było niemal pewne i jedyną szansą uratowanie przynajmniej części lotnictwa, aby mogło kontynuować walkę były właśnie DOL-e.

Tego typu odcinki drogowe są przez nawet parę km idealnie proste, trochę szersze oraz dysponują większą liczbą zjazdów lub parkingów. Te w razie potrzeby można szybko przekształcić w lotnisko polowe, gdzie wymagane jest jedynie zapewnienie zakwaterowania dla personelu naziemnego oraz składu paliwa i amunicji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stacja Galaxy w Smart Kids Planet

Eurofighter Typhoon — strażnik europejskiego nieba

Pierwszy Eurofighter Typhoon został pomyślnie oblatany w 1994 r., ale jego historia sięga lat 70. XX wieku kiedy to europejscy członkowie NATO zapragnęli stworzyć własny samolot myśliwski przyszłości. Historia programu była burzliwa na tyle, że na pewnym etapie wycofali się z niego Francuzi, tworząc Rafale.

Z kolei reszta państw programu, czyli Wielka Brytania, Niemcy, Włochy oraz Hiszpania zdołały dokończyć projekt i ustaliły produkcję samolotów w formie etapów tzw. transz produkcyjnych. Pierwsza transza (T1) skupiała się na stworzeniu samolotów przewagi powietrznej, natomiast ostatnia, trzecia transza (T3), przyniosła maszyny w pełni wielozadaniowe.

Konstrukcja Eurofightera opiera się na układzie skrzydła delta z usterzeniem kaczki. Dzięki temu samoloty te charakteryzują się wyjątkową manewrowością, zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach. Eurofighter Typhoon jest w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 2 Ma i utrzymać prędkość naddźwiękową (1,2 Ma) bez dopalacza dzięki parze zaawansowanych silników Eurojet EJ200, każdy o mocy 90 kN.

Jak przystało na nowoczesną konstrukcję, większość płatowca Eurofightera składa się z kompozytów (82 proc.), co korzystnie wpływa na jego sygnaturę radiolokacyjną. Najnowsza wersja Eurofightera jest wyposażona w potężny radar CAPTOR-E o zasięgu 200 km dla celów z RCS 1m2 oraz pasywny system mogący wykryć nawet samoloty wykonane w technologii stealth, której brakuje myśliwcom F-22 Raptor.

System ten, znany jako IRST PIRATE (Passive Infra-Red Airborne Track Equipment), pozwala na wykrycie i śledzenie celu na podstawie jego sygnatury termicznej. Działa on na podstawie detektorów pracujących w pasmach 3-5 um oraz 8-11 um, co umożliwia wykrycie celów na dystansie nawet 100 km w sprzyjających warunkach, takich jak brak chmur lub mgły.

Pod względem świadomości sytuacyjnej, pilot ma do dyspozycji wielofunkcyjne ekrany (Head down display systems - MHDD) lub dane są wyświetlane bezpośrednio przed jego oczami na hełmowym wyświetlaczu (Helmet mounted symbology system - HMSS).

Arsenał Eurofighter Typhoon jest równie imponujący, poczynając od powszechnych w NATO pocisków powietrze-powietrze średniego zasięgu z rodziny AIM-120 AMRAAM, pocisków AIM-132 ASRAAM po najnowocześniejsze pociski Meteor, a kończąc na pociskach manewrujących powietrze-ziemia Storm Shadow o zasięgu kilkuset kilometrów i bombach kierowanych JDAM. Ogólnie samolot dysponuje aż 13 pylonami o udźwigu ponad 9 ton oraz działkiem rewolwerowym Mauser BK-27 kal. 27 mm o szybkostrzelności do 1700 strz./min.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.