Amerykańskie samoloty uziemione. Przyczyną problemy z fotelami

Amerykanie zostali zmuszeni do uziemienia dużej liczby samolotów różnych typów ze względu na problemy z fotelami wyrzucającymi – informuje Zespół Badań i Analiz Militarnych.

Amerykanie uziemili część swoich samolotówAmerykanie uziemili część swoich samolotów
Źródło zdjęć: © Getty Images | Georgi Paleykov/NurPhoto
Adam Gaafar
oprac.  Adam Gaafar

Problemy mają dotyczyć inicjatora silnika rakietowego fotela wyrzucanego Martin-Baker Mk 16. Kontrola foteli może potrwać nawet 90 dni. Jak podaje ZBiAM, według przedstawicieli Pentagonu "niektóre partie produkcyjne inicjatorów mogły zostać wadliwie wykonane i producent rekomenduje ich wymianę". Oprócz Amerykanów część swoich samolotów uziemili także Brytyjczycy. O jakie maszyny chodzi?

Uziemione samoloty

W USA problemy z fotelami mają dotyczyć myśliwców F-35 Lightning II. Amerykanie postanowili sprawdzić też jednak inne maszyny, ponieważ zamontowane w nich ładunki inicjujące zostały dostarczone w podobnym okresie przez tę samą fabrykę. Inspekcją zostaną również objęte samoloty szkolno-treningowe T-38 Talon i T-6 Texan II (kolejno 203 i 76 egzemplarzy) oraz flota lotnictwa morskiego: F/A-18 Hornet, T-45 Goshawk, E/A-18G Growler i F-5E/F Tiger II.

F-35A Lightning II to wielozadaniowe, jednomiejscowe myśliwce piątej generacji opracowane i produkowane przez amerykański koncern Lockheed Martin. Zastosowano w nich technologię stealth, która zmniejsza możliwości wykrycia maszyny przez przeciwnika.

Jak pisała Karolina Modzelewska, myśliwce te posiadają między innymi "pakiet czujników, pozwalający na gromadzenie, przetwarzanie i dystrybucję większej ilości informacji niż jakikolwiek inny myśliwiec w historii, w tym elektrooptyczny rozproszony system apertury czy elektrooptyczny system celowania (wspierający śledzenie i lokalizację celów w walce powietrznej)". 

F-35 Lightning II porusza się z prędkością maksymalną 2200 km/h, a zatankowany do pełna może pokonać dystans ok. 2222 km. Maszynę napędza silnik turbowentylatorowy Pratt & Whitney F135-PW-100. Myśliwiec lata na pułapie 15 km, a w jego wyposażeniu można znaleźć m.in. działko GAU-22/A kal. 25 mm oraz rakietowe pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder. Samolot jest też w stanie przenosić uzbrojenie o łącznej masie do ośmiu ton.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Tysiące razy większe od Słońca. Takie gwiazdy kiedyś istniały
Tysiące razy większe od Słońca. Takie gwiazdy kiedyś istniały
Oriesznik w Białorusi. Może wzmocnić zdolności Rosjan
Oriesznik w Białorusi. Może wzmocnić zdolności Rosjan
Czeka ją rehabilitacja. W Pobierowie odnaleziono młodą fokę
Czeka ją rehabilitacja. W Pobierowie odnaleziono młodą fokę
Odmówili myśliwców Ukrainie. Teraz zmienią zdanie?
Odmówili myśliwców Ukrainie. Teraz zmienią zdanie?
Są w NATO od niedawna. Wyślą Ukrainie górę sprzętu
Są w NATO od niedawna. Wyślą Ukrainie górę sprzętu
Chińska agencja kosmiczna zgłosiła się do NASA. Tak jeszcze nie było
Chińska agencja kosmiczna zgłosiła się do NASA. Tak jeszcze nie było
Ptasia grypa zdziesiątkowała słonie morskie. Wyginęło 97 proc. młodych
Ptasia grypa zdziesiątkowała słonie morskie. Wyginęło 97 proc. młodych
Chińska sonda sfotografowała kometę 3I/ATLAS. Z orbity wokół Marsa
Chińska sonda sfotografowała kometę 3I/ATLAS. Z orbity wokół Marsa
Są lepsze niż Patriot. Strącają wszystkie pociski Rosjan
Są lepsze niż Patriot. Strącają wszystkie pociski Rosjan
Baltic Power: pierwsza polska farma wiatrowa na morzu nabiera kształtu
Baltic Power: pierwsza polska farma wiatrowa na morzu nabiera kształtu
Tajemnicze sieci wokół Pokrowska. Będą stanowić problem na lata
Tajemnicze sieci wokół Pokrowska. Będą stanowić problem na lata
LeopardISS od pół roku na ISS. Polskie algorytmy AI przeszły próbę
LeopardISS od pół roku na ISS. Polskie algorytmy AI przeszły próbę