Amerykanie mają o jednego bombowca stealth mniej. B‑2 Spirit nie do naprawy
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych podjęły decyzję o nieprzeprowadzaniu naprawy jednego ze swoich bombowców stealth B-2 Spirit, który wcześniej uległ awarii. Co to za samolot?
Bombowce B-2, znane również jako "Duchy", są często określane mianem "niewidzialnych" ze względu na zastosowanie w ich budowie technologii stealth. Ta technologia, znacząco obniża ich wykrywalność, co czyni je praktycznie niewidzialnymi dla radarów. Ta unikalna cecha, połączona z ich imponującą prędkością i dużą ładownością, sprawia, że są to maszyny zdolne do udziału w różnorodnych misjach i operacji, zarówno na niskich, jak i na dużych wysokościach.
Czym jest B-2 Spirit?
Firma Northrop Grumman, producent bombowców B-2, twierdzi, że są one w stanie skutecznie przedrzeć się przez najbardziej zaawansowane systemy obrony powietrznej przeciwnika. To oznacza, że B-2 jest w stanie przeprowadzić zarówno misje konwencjonalne, jak i nuklearne, niezależnie od poziomu zaawansowania systemów obrony powietrznej przeciwnika.
Bombowiec B-2 Spirit waży 152 634 kilogramy przy starcie, z czego sama maszyna waży 72 575 kilogramów. Jest wyposażony w cztery silniki General Electric F118-GE-100, które pozwalają mu osiągnąć maksymalną prędkość 1040 km/h. Jego zasięg wynosi około 9650 km, co klasyfikuje go jako bombowiec międzykontynentalny. Jak już wspomniano, B-2 Spirit może przenosić zarówno broń jądrową, jak i konwencjonalną. W przypadku broni jądrowej mogą to być bomby B61 czy AGM-129 ACM, a w przypadku konwencjonalnej - bomby lotnicze Mk 82, kasetowe bomby lotnicze CBU-97, czy broń precyzyjnego rażenia - AGM-154 JSOW.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Uszkodzona maszyna została skreślona
Jak informuje Defense Express, Pentagon w swoim rocznym raporcie o strukturze sił zaznacza, że naprawa tego samolotu jest nieopłacalna finansowo i planowane jest jego wycofanie w roku finansowym 2025, który rozpoczyna się 1 października 2024 roku.
Nieopłacalne inwestycje i przyszłość floty
Nie jest dokładnie wiadomo, o który dokładnie model samolotu chodzi, ale prawdopodobnie jest to maszyna, która musiała awaryjnie lądować w grudniu 2022 roku i została uszkodzona przez pożar. Obecnie w służbie znajduje się 20 bombowców B-2, a plany modernizacji dotyczą pozostałych maszyn. Mimo kosztownej naprawy uszkodzonego samolotu, firma Northrop Grumman otrzymała 7 miliardów dolarów na modernizację i obsługę techniczną tych bombowców, co świadczy o dalszych inwestycjach w tę technologię, mimo równoczesnych prac nad nowymi bombowcami stealth szóstej generacji B-21 Raider.