Amerykanie mają o jednego bombowca stealth mniej. B‑2 Spirit nie do naprawy
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych podjęły decyzję o nieprzeprowadzaniu naprawy jednego ze swoich bombowców stealth B-2 Spirit, który wcześniej uległ awarii. Co to za samolot?
12.05.2024 | aktual.: 12.05.2024 09:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bombowce B-2, znane również jako "Duchy", są często określane mianem "niewidzialnych" ze względu na zastosowanie w ich budowie technologii stealth. Ta technologia, znacząco obniża ich wykrywalność, co czyni je praktycznie niewidzialnymi dla radarów. Ta unikalna cecha, połączona z ich imponującą prędkością i dużą ładownością, sprawia, że są to maszyny zdolne do udziału w różnorodnych misjach i operacji, zarówno na niskich, jak i na dużych wysokościach.
Czym jest B-2 Spirit?
Firma Northrop Grumman, producent bombowców B-2, twierdzi, że są one w stanie skutecznie przedrzeć się przez najbardziej zaawansowane systemy obrony powietrznej przeciwnika. To oznacza, że B-2 jest w stanie przeprowadzić zarówno misje konwencjonalne, jak i nuklearne, niezależnie od poziomu zaawansowania systemów obrony powietrznej przeciwnika.
Bombowiec B-2 Spirit waży 152 634 kilogramy przy starcie, z czego sama maszyna waży 72 575 kilogramów. Jest wyposażony w cztery silniki General Electric F118-GE-100, które pozwalają mu osiągnąć maksymalną prędkość 1040 km/h. Jego zasięg wynosi około 9650 km, co klasyfikuje go jako bombowiec międzykontynentalny. Jak już wspomniano, B-2 Spirit może przenosić zarówno broń jądrową, jak i konwencjonalną. W przypadku broni jądrowej mogą to być bomby B61 czy AGM-129 ACM, a w przypadku konwencjonalnej - bomby lotnicze Mk 82, kasetowe bomby lotnicze CBU-97, czy broń precyzyjnego rażenia - AGM-154 JSOW.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Uszkodzona maszyna została skreślona
Jak informuje Defense Express, Pentagon w swoim rocznym raporcie o strukturze sił zaznacza, że naprawa tego samolotu jest nieopłacalna finansowo i planowane jest jego wycofanie w roku finansowym 2025, który rozpoczyna się 1 października 2024 roku.
Nieopłacalne inwestycje i przyszłość floty
Nie jest dokładnie wiadomo, o który dokładnie model samolotu chodzi, ale prawdopodobnie jest to maszyna, która musiała awaryjnie lądować w grudniu 2022 roku i została uszkodzona przez pożar. Obecnie w służbie znajduje się 20 bombowców B-2, a plany modernizacji dotyczą pozostałych maszyn. Mimo kosztownej naprawy uszkodzonego samolotu, firma Northrop Grumman otrzymała 7 miliardów dolarów na modernizację i obsługę techniczną tych bombowców, co świadczy o dalszych inwestycjach w tę technologię, mimo równoczesnych prac nad nowymi bombowcami stealth szóstej generacji B-21 Raider.