C-17 Globemaster III – samolot transportowy, który zabrał z Kabulu 823 pasażerów

C-17 Globemaster III to ciężki samolot transportowy, zaprojektowany i produkowany przez Boeinga. Maszyna łączy wielki udźwig z nietypowymi dla samolotów tej wielkości możliwościami – może lądować na gruntowych, krótkich pasach startowych, dostarczając ładunki w miejsca niedostępne dla innych.

C-17 Globemaster III wystrzeliwujący flaryC-17 Globemaster III wystrzeliwujący flary
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

Wylądować byle gdzie z ładunkiem sięgającym 77 ton? To potrafi tylko C-17. Zaprojektowany na przełomie lat 70. i 80. w ramach programu C-X samolot transportowy miał być odpowiedzią na ówczesne potrzeby amerykańskich sił zbrojnych.

Amerykanie poszukiwali samolotu, który pozwoli na szybkie przerzucenie wojsk ze Stanów Zjednoczonych w dowolne miejsce na świecie.

Eksploatowane wówczas duże transportowce – jak Lockheed C-5 Galaxy – oferowały wprawdzie ogromny udźwig (C-5 może przenieść nawet 127 ton ładunku), ale miały poważną wadę: wymagały porządnych, długich pasów startowych. Inny samolot transportowy - C-130 Hercules - miał wprawdzie mniejsze wymagania co do infrastruktury, ale zabierał zaledwie 20 ton ładunku.

Nowy samolot miał zaoferować nowe możliwości, zapewniając możliwość skróconego startu i lądowania nawet z przygodnych, gruntowych lotnisk, a tym samym transport ciężkich ładunków bezpośrednio w rejon walk.

  • Lądujący C-17
  • C-17 - kabina pilotów
  • C-17 w służbie kanadyjskiego lotnictwa
  • Boeing C-17 Globemaster III
[1/4] Lądujący C-17 Źródło zdjęć: Domena publiczna | TSgt James E. Lotz

C-17 Globemaster III – 823 pasażerów na pokładzie

Zaprojektowany według takich założeń C-17 okazał się bardzo udaną konstrukcją. Dzięki możliwości tankowania w locie ma niemal nieograniczony zasięg, limitowany głównie wytrzymałością załogi, a możliwość działania z gruntowych pasów startowych sprawia, że może dostarczyć ładunek w rejony nieosiągalne dla innych maszyn.

Spadochroniarze w ładowni C-17
Spadochroniarze w ładowni C-17 © Domena publiczna | Staff Sgt. Sandra Welch

Choć istnieją większe transportowce, C-17 może wziąć na pokład czołg Abrams, 3 śmigłowce bojowe AH-64 Apache, baterię przeciwlotniczą Patriot albo 5 wozów bojowych Stryker. Albo – teoretycznie – 134 pasażerów.

Dlaczego teoretycznie? Praktyka pokazała prawdziwe, spektakularne możliwości C-17. Podczas pospiesznej ewakuacji Kabulu jeden z amerykańskich samolotów odleciał, mając na pokładzie aż 823 pasażerów.

C-17 Globemaster III – to warto wiedzieć:

  1. C-17 został wykorzystany podczas produkcji filmu "Uwolnić orkę". Na jego pokładzie przetransportowano w specjalnym basenie orkę Keiko ze Stanów Zjednoczonych na Islandię, gdzie została wypuszczona. Samolot wylądował wówczas z ponad 30 tonami ładunku na 1300-metrowym pasie startowym.
  2. Mocna konstrukcja C-17 zwiększa jego szanse na przetrwanie różnych problemów. W 2003 roku jeden z samolotów tego typu został w Iraku trafiony przez wystrzelony z ręcznej wyrzutni pocisk przeciwlotniczy. Mimo zniszczenia jednego z silników zdołał bezpiecznie dolecieć do bazy i wylądować.
  3. Polska nie ma C-17 na własność, ale może z nich korzystać w ramach natowskiego programu SAC (Strategic Airlift Capability). To właśnie C-17 został użyty do sprowadzenia do Polski ciał ofiar katastrofy w Smoleńsku. W ramach SAC Polska ma do dyspozycji 150 godzin lotu C-17 rocznie.
Źródło artykułu: WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Są koszmarem obydwu stron wojny w Ukrainie. Ten robot pozwala je usunąć
Są koszmarem obydwu stron wojny w Ukrainie. Ten robot pozwala je usunąć
Są potężną bronią Rosji. Ukraińcy rozebrali go do ostatniej śrubki
Są potężną bronią Rosji. Ukraińcy rozebrali go do ostatniej śrubki
Polacy stworzyli bezzałogowego "PassAta". Ich łódź ściga się na Atlantyku
Polacy stworzyli bezzałogowego "PassAta". Ich łódź ściga się na Atlantyku
NATO poderwało giganta. Okrążył Rosjan i zawrócił
NATO poderwało giganta. Okrążył Rosjan i zawrócił
Strykery dla Polski. Niezła wiadomość dla wojska, fatalna dla przemysłu
Strykery dla Polski. Niezła wiadomość dla wojska, fatalna dla przemysłu
Rosjanie stracili cenny sprzęt. Jest nagranie z ataku
Rosjanie stracili cenny sprzęt. Jest nagranie z ataku
To może być przełom. Ta egzoplaneta może mieć księżyc
To może być przełom. Ta egzoplaneta może mieć księżyc
Byli o krok od zakupu Gripenów. Nagle zwrot akcji. Wybierają inaczej
Byli o krok od zakupu Gripenów. Nagle zwrot akcji. Wybierają inaczej
Polski przemysł zbrojeniowy się rozpędza. PGZ w grupie liderów wzrostu
Polski przemysł zbrojeniowy się rozpędza. PGZ w grupie liderów wzrostu
Rząd bierze się za schrony. Do końca roku magazyny obrony cywilnej i aplikacja
Rząd bierze się za schrony. Do końca roku magazyny obrony cywilnej i aplikacja
Urosły 12 mln lat temu. Nie zmieniły się od tego czasu
Urosły 12 mln lat temu. Nie zmieniły się od tego czasu
Chcą budować satelity z innych satelitów. Czas na orbitalny recykling
Chcą budować satelity z innych satelitów. Czas na orbitalny recykling
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯