Znaleźli ją na dnie oceanu. Tajemnicza struktura pamięta czasy dinozaurów

Tajemnicza struktura pod powierzchnią Pacyfiku - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Pixabay
oprac. KMO

01.10.2024 15:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Naukowcy znaleźli pozostałości starożytnego dna morskiego pod Płytą Nazca. Odkrycie, które zostało opisane na łamach czasopisma "Science Advances" może wyjaśniać najszybsze rozprzestrzenianie się grzbietu oceanicznego na świecie.

Zespół geologów z Uniwersytetu Maryland, kierowany przez Jingchuana Wanga, wykorzystał dane sejsmiczne do zidentyfikowania starożytnych płyt oceanicznych ukrytych głęboko w płaszczu Ziemi pod Płytą Nazca, sąsiadującą z Ameryką Południową i obejmującą południowo-wschodnią część Oceanu Spokojnego. Jak wyjaśnia Science Alert, te starożytne płyty, sięgające czasów dinozaurów sprzed ok. 250 milionów lat, mogą być kluczem do zrozumienia szybkiego rozszerzania się Ryftu Wschodniego Pacyfiku.

Tajemnicza struktura na dnie oceanu

"Nasze odkrycie otwiera nowe pytania dotyczące wpływu głębokiego wnętrza Ziemi na obserwowane przez nas zjawiska na powierzchni, w skali ogromnych odległości i czasów" – mówi Wang, cytowany przez ScienceAlert.

Analizując ruch fal sejsmicznych, naukowcy zauważyli niezwykłą strukturę w płaszczu Ziemi, poruszającą się wolniej niż oczekiwano. Płaszcz, głęboka warstwa Ziemi składająca się z gorących skał krzemianowych, podlega powolnym przepływom materii na przestrzeni dziesiątek milionów lat. Ma grubość ok. 2900 km i leży pomiędzy skorupą a jądrem. Co istotne, płaszcz ziemski odgrywa istotną rolę w procesach związanych z uwalnianiem się energii z wnętrza Ziemi.

W regionie badanym przez zespół Wanga Płyta Nazca subdukuje (wsuwa się) pod Amerykę Południową, co prowadzi m.in. do stopniowego wypiętrzenia się Andów. Jednak ich badania wykazały, że materiał w tym obszarze opada z prędkością o połowę mniejszą niż przewidywano, co sugeruje, że strefa przejściowa płaszcza może spowalniać ruch materii.

Według naukowców ta pogrubiona strefa to skamieniała pozostałość starożytnego dna morskiego, które zanurzyło się w głąb Ziemi ok. 250 milionów lat temu. Nie topiąc się całkowicie, te fragmenty wpływają na kształtowanie się pióropuszy płaszcza, które mogą być odpowiedzialne za aktywność geologiczną pod Wyspami Wielkanocnymi.

Badania sugerują, że te anomalie w głębi Ziemi mogą pomóc wyjaśnić ruchy Płyty Nazca w historii naszej planety. "Dzięki temu odkryciu możemy lepiej zrozumieć, jak głębokie procesy wewnątrz Ziemi wpływają na kształtowanie się jej powierzchni" – dodaje Wang.