Zmodernizowany AH-64E Apache w powietrzu. Maszyna odbyła pierwszy lot

Zmodernizowany AH‑64E Apache w powietrzu. Maszyna odbyła pierwszy lot

AH-64E Apache-Guardian - zdjęcie ilustracyjne
AH-64E Apache-Guardian - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Domena publiczna, U.S. Army | Capt. Jesse Paulsboe
Karolina Modzelewska
12.10.2023 19:40, aktualizacja: 17.01.2024 18:32

Ulepszony śmigłowiec szturmowy Boeing AH-64E Apache w wersji 6.5 odbył swój pierwszy lot. Jego producent, czyli koncern Boeing, informuje, że kultowa maszyna w zmodernizowanej odsłonie oferuje jeszcze lepszą łączność, nawigację, możliwości przetrwania na polu walki czy zadawania potężnych ciosów przeciwnikowi. Niewykluczone, że wśród pierwszych eksportowych użytkowników tej wersji znajdzie się Polska.

Najnowsza wersja AH -64E Apache, znana jako 6.5 lub V6.5, odbyła pierwszy udany lot, prezentując swoje zwiększone możliwości. Jej twórcy uważają, że reprezentuje kolejny etap ewolucji najlepszego na świecie śmigłowca szturmowego i wnosi go na nowy poziom, zapewniając mu jednocześnie ciągłą dominację na przyszłych polach bitew.

Zmodernizowany AH-64E Apache w powietrzu

Boeing przypomina, że opracowanie wersji 6.5 (V6.5) zostało zlecone przez Departament Obrony USA w grudniu 2021 r. Obejmuje ona liczne aktualizacje oprogramowania maszyny, które wpływają na wspomniane możliwości, ale także udoskonalenie interfejsu pilota. Ich przykłady to:

  • Zoptymalizowane planowanie tras i ataków,
  • Ulepszone funkcje Link 16 (zintegrowanego łącza wymiany danych taktycznych),
  • Integracja interfejsu systemów otwartych, przygotowująca grunt dla modułowego podejścia do systemów otwartych w celu zapewnienia maksymalnej interoperacyjności, szybszej integracji i wykorzystania zaawansowanych możliwości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wersja 6.5 obejmuje całą flotę modeli E jednolitym systemem oprogramowania, usprawniającym szkolenia i konserwację, wyznacza jednocześnie ścieżkę dla ujednolicenia czujników i możliwości, umożliwiając armii realizację zadań i kluczowych technologii

płk John (Jay) Maherkierownik projektu Apache armii amerykańskiej

Koncern informuje również, że bazując na wersji 6.5, współpracuje z armią amerykańską w celu zintegrowania ulepszonego silnika turbinowego (ITE) z maszynami. Silnik General Electric Aerospace T901 ma zapewnić m.in. większy zasięg AH-64E Apache, moc oraz oszczędność paliwa. Według Boeinga usprawni też monitorowanie stanu i konserwację, co ostatecznie wpłynie na żywotność silnika.

AH -64E Apache dla Polski

Na początku września br. Departament Stanu USA zatwierdził sprzedaż Polsce 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache. Niedługo potem szef MON Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę offsetową do śmigłowców Apache. Poinformował również, że do czasu zakończenia procedur i dostarczenia do Polski zakupionych śmigłowców, armia USA udostępni nam śmigłowce Apache z własnych zasobów.

Jeśli umowa na zakup AH-64E Apache zostanie zrealizowana, Polska stanie się drugim największym operatorem tych maszyn po Stanach Zjednoczonych. W ten też sposób nasza armia będzie miała do wykorzystania sześć eskadr nowoczesnych śmigłowców szturmowych, co pozwoli na zrezygnowanie ze starzejących się śmigłowców Mi-24, które od lat 80. pełnią w naszym wojsku taką rolę. Serwis ZBiAM zwraca uwagę, że "obecnie brak informacji odnośnie harmonogramu fazy badawczej, jednak nie można wykluczyć (biorąc pod uwagę cykl produkcyjny), że wśród pierwszych użytkowników eksportowych wersji v6.5 będzie Polska".

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)