Zajrzeli do drona Rosjan. Znaleźli część od sąsiada Polski
Główny komponent irańskiego drona Shahed-238 pochodzi z Czech – podaje portal Defense Express. Ukraińcy zbadali podzespoły jednego z bezzałogowców, które aktywnie wykorzystują Rosjanie i znaleźli w nim czeski silnik, kanadyjską nawigację oraz szereg mniejszych części z Zachodu. Wyjaśniamy, jakie komponenty znaleziono w maszynie.
Armii obrońców udało się przechwycić jeden z dronów wykorzystywanych przez agresora do ataku na Ukrainę – czytamy. To kolejne znalezisko, które pozwala Ukraińcom lepiej poznać technologię wykorzystywaną przez przeciwnika i przygotować odpowiednie narzędzia, które pozwolą zabezpieczyć się przed niebezpieczeństwem. Wcześniej obrońcom udało się przechwycić m.in. drona zwiadowczego Orłan-30 oraz pocisk Ch-47.
Teraz natomiast portal Defense Express donosi, że dotarł do raportu z badania drona bojowego Shahed-238. Wynika z niego, że Iran produkujący ten model bezzałogowca w dalszym ciągu ma dostęp do szeregu zachodnich komponentów. Z Zachodu pochodzi najważniejszy element maszyny – silnik odrzutowy.
Czeski silnik w dronie wykorzystywanym przez Rosjan
Zidentyfikowany w Shahedzie-238 silnik turboodrzutowy to jednostka TJ150 czeskiej firmy PBS Velká Bíteš – czytamy. Generuje on maksymalny ciąg na poziomie 1500 N i waży niespełna 19 kg przy średnicy 27 cm i długości niespełna 64 cm. Z arkusza specyfikacji producenta wynika, że jednostka może pracować na pułapie ok. 9 km.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czeska konstrukcja ma według Defense Express zapewniać irańskiemu dronowi możliwość rozpędzenia się do prędkości 520 km/h w aktywnej fazie lotu, co zresztą potwierdzają obserwacje bezzałogowca na radarach. Co więcej jednak, jednostka napędowa nie jest jedynym elementem produkowanym przez zachodnie przedsiębiorstwa.
Ukraińcy znaleźli w Shahedzie-238 nawigację standardową dla tego rodzaju broni – jednak wyprodukowaną przez kanadyjską firmę Tallysman. Model oparty o blok czterech anten TW1721 – zaraz obok silnika gwarantującego napęd i generalnie działanie drona oraz jego dużą prędkość – jest ważnym komponentem, bowiem pozwala przeprowadzać precyzyjne ataki w określony cel.
Jak czytamy, przetwarzanie sygnału nawigacji satelitarnej w Shahedzie-238 jest realizowane na podzespołach amerykańskich firm Analog Devices (czip AD9361BBCZ), NXP USA Inc. (kontroler MIMXRT1052) oraz Intel (czip N63A0QI). Z kolei inercyjna nawigacja w irańskiej maszynie powstała w oparciu o elektronikę ze Szwajcarii (kontroler STM32F405 od STMicroelectronics) i USA (moduł pomiarowy iSensor ADIS16480 od Analog Devices). Moduł sterowania lotem i dowodzenia bezzałogowcem pracuje natomiast pod kontrolą amerykańskiego mikroprocesora TMS320 F28335PDFA (firma Texas Instruments).
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski