Wycofają ze służby ponad 100 czołgów. Oddadzą je Ukrainie?
Do końca 2024 r. ze służby w brytyjskiej armii powinny zostać wycofane wszystkie lekkie czołgi rozpoznawcze FV107 Scimitar. Nie jest wykluczone, że przynajmniej część z nich trafi do Ukrainy. Wyjaśniamy, jakie są najważniejsze cechy tych brytyjskich maszyn, które wyróżniają się m.in. możliwością osiągania bardzo wysokich prędkości.
Ukraiński portal Defence Express zwraca uwagę, że nie jest to pierwszy raz, kiedy pojawia się temat FV107 Scimitar i ukraińskiej armii. We wrześniu 2023 r. świat obiegły doniesienia sugerujące, że Wielka Brytania, w ramach jednego z pakietów pomocowych, przygotowuje się do przekazania obrońcom ponad 20 egzemplarzy FV107 Scimitar. Dopiero w czerwcu 2024 r. brytyjskie ministerstwo obrony potwierdziło transfer, ale do tej pory nie odnotowano pojawienia się FV107 Scimitar na froncie.
Brytyjczycy rezygnują z FV107 Scimitar
Brytyjczycy chcą wycofać ze służby w swojej armii wszystkie posiadane FV107 Scimitar "ze względu na ich fizyczne zużycie". Wiadomo, że chodzi o ponad 100 egzemplarzy. Trudno jednak przypuszczać, aby wszystkie trafiły do Ukrainy.
Problematyczny może być stan techniczny niektórych egzemplarzy, poza tym przynajmniej część z nich może zostać potraktowano jako "dawcy części zamiennych". Niewykluczony jest też scenariusz, że Brytyjczycy będą chcieli sprzedać część wycofywanych FV107 Scimitar, czym mogliby zainteresować się inni aktualni użytkownicy takich maszyn, wśród których znajduje się kilka państw spoza Europy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najszybszy czołg świata
FV107 Scimitar to lekki czołgi rozpoznawczy, którego konstrukcja bazuje na wozie wsparcia ogniowego FV101 Scorpion. Jak pisał Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski, maszyny te są pod pewnymi względami rekordowe.
FV101 Scorpion trafił do Księgi rekordów Guinnessa jako "najszybszy produkowany seryjnie czołg" - w warunkach testowych osiągnął prędkość 82 km/h. FV107 Scimitar zmodernizowany na potrzeby jordańskiej armii nieoficjalnie osiągnął natomiast prędkość ponad 90 km/h.
FV107 Scimitar jest wyposażony w automatyczną armatę L21 RARDEN kal. 30 mm oraz pomocniczy karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Cała konstrukcja waży niespełna 8 t i jest napędzana silnikiem o mocy 190 KM. Załogę FV107 Scimitar stanowią trzy osoby. W 2010 r. Brytyjczycy zaczęli wprowadzać modernizacje Mk II, co przełożyło się na zwiększoną wytrzymałość na miny. Pierwsze wersje FV107 Scimitar pochodzą natomiast z lat 80. XX w.
Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski