Włoskie F-35A przechwyciły nad Bałtykiem rosyjski Su-30SM

Uczestniczące w natowskiej misji Baltic Air Policing, włoskie F-35 zostały poderwane w powietrze. Ich celem były co najmniej dwa rosyjskie samoloty, prawdopodobnie – bo szczegóły nie zostały ujawnione – lecące do lub z Okręgu Kaliningradzkiego. W sieci pojawiło się nagranie z tego incydentu.

Su-30 i F-35 w locieSu-30 i F-35 w locie
Źródło zdjęć: © YouTube
Łukasz Michalik

Na nagranym przez Rosjan filmie widać, jak do samolotu – prawdopodobnie był to transportowy An-12 – zbliżają się dwa F-35. Na ich obecność reaguje eskorta samolotu transportowego, który podczas lotu był ochraniany przez co najmniej jeden Su-30SM.

Jak widać na nagraniu, wszystkie manewry są przy tym wykonywane bez agresji, niebezpiecznego zbliżania czy prowokacyjnego eksponowania uzbrojenia – po obu stronach piloci po prostu wykonali swoje zadanie.

Włoskie F-35A Lightning II to maszyny należące do 13. Eskadry 32. Skrzydła (Stormo). To pierwsza włoska jednostka, do której trafiły Lightningi, a zarazem pierwsza wyposażona w te samoloty jednostka w Europie, która uzyskała gotowość operacyjną.

30 kwietnia Włosi przylecieli do Estonii, gdzie pełnią dyżury w ramach misji Baltic Air Policing, zapewniając powietrzną ochronę krajom nadbałtyckim. F-35 przejęły to zadanie od dyżurujących wcześniej, niemieckich Eurofighterów.

Czym dokładnie jest przechwycenie?

Gdy do przestrzeni powietrznej jakiegoś państwa zbliża się intruz, którego nie daje się zidentyfikować, nie powinien być w danym miejscu albo nie ma z nim kontaktu, w powietrze podrywana jest para dyżurujących samolotów. Ich zadaniem jest przechwycenie nadlatującego obiektu.

W praktyce oznacza to zbliżenie się do niego i ocena, co było przyczyną alarmu. W zależności od tego, na co lub kogo piloci trafią w powietrzu, podejmowane są dalsze działania.

Po co przechwytywać samoloty?

Intruz może być zagubioną cywilną awionetką, której trzeba pomóc bezpiecznie wrócić na ziemię. Może być samolotem pasażerskim, który ma problemy z łącznością. Albo takim, którego piloci z jakiegoś powodu stracili przytomność, a kieruje nim autopilot.

Może być także samolotem rosyjskiego ministra obrony, który lata sobie bez włączonych systemów identyfikacji. Albo – co miało miejsce ostatnio – kilkoma rosyjskimi samolotami wojskowymi, lecącymi w międzynarodowej, neutralnej przestrzeni powietrznej.

W tym przypadku pojawienie się w pobliżu włoskich F-35 miało na celu nie tylko sprawdzenie, kto nadlatuje, ale także pokazanie, że siły NATO są w gotowości, by reagować i – w razie potrzeby – bronić się.

Źródło artykułu: WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35