Widziano je w Ukrainie. Oficjalnie nie służą w rosyjskiej armii
23.09.2022 11:22, aktual.: 23.09.2022 15:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W Ukrainie zauważono unikatowe rosyjskie transportery opancerzone BT-3F. Obecność tych konstrukcji na froncie może zaskakiwać, gdyż nie przeszły one jeszcze ostatecznych testów państwowych.
Jak donosi ukraiński serwis Defense Express, transportery opancerzone BT-3F są wykorzystywane przy przeprawach przez Dniepr. Pojazdy przeszły wstępne testy dopiero w lutym 2022 r., a według dostępnych danych producent nie zawarł jeszcze kontraktu z armią rosyjską na dostawy tych maszyn. Co wiemy o transporterach BT-3F?
Rosyjskie unikaty na froncie
Pojazdy miały trafić do seryjnej produkcji już w ubiegłym roku, ale plan nie został zrealizowany. Transportery zauważone w Ukrainie są więc najpewniej nie do końca przetestowanymi prototypami. Z wypowiedzi Petra Tiukowa, prezesa zakładów Kurganmaszzawod, które opracowały tę konstukcję, wynika, że w sierpniu nadal nie było umowy na dostawę tych maszyn oraz że nie przeszły one jeszcze testów państwowych.
Warto nadmienić, że na przełomie 2019 i 2020 r. zawarto umowę na dostawę 100 sztuk BT-3F pomiędzy Rosją a Indonezją, z terminem wyznaczonym do końca br. Można zatem założyć, że część tych pojazdów została faktycznie wyprodukowana i być może kilka sztuk trafiło do Ukrainy zamiast do Indonezji. "Widać, że Rosjanie są zmuszeni do używania sprzętu nieseryjnego, ponadto przeznaczonego dla piechoty morskiej" – zauważa Defense Express.
BT-3F to gąsienicowy transporter opancerzony o cechach amfibii. Jest obsługiwany przez trzyosobową załogę i może przewozić do 14 żołnierzy desantu. W jego uzbrojeniu znajdziemy zdalnie sterowany moduł bojowy DPW-T, wyposażony w sensory termowizyjne i optyczne oraz karabin maszynowy 6P49 Kord kal. 12,7 mm. Pojazd posiada też dwa oddzielnie zainstalowane karabiny maszynowe kal. 7,62mm.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Serwis Defence24 zwraca uwagę na wysoki stopień unifikacji tych konstrukcji z bojowym wozem piechoty BMP-3F, który stanowił bazę dla BT-3F. Dzięki temu rozwiązaniu koszty szkolenia personelu technicznego i żołnierzy są stosunkowo niskie. Pojazd ma 7,15 m długości, 3,3 m szerokości i ok. 2,3 m wysokości.
Masa bojowa transportera wynosi blisko 19 t. 1BT-3F osiąga prędkość do 70 km/h po drodze i do 10 km/h w wodzie. Maszyna jest napędzana przez silnik wysokoprężny UTD-29 o mocy 500 KM, a jej maksymalny zasięg wynosi 600 km.
Jeżeli chcesz być na bieżąco z podobnymi materiałami, zapisz się na codzienną paczkę najnowszych newsów. Skorzystaj z naszego chatbota, klikając TUTAJ.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski