Widziano je w Ukrainie. Oficjalnie nie służą w rosyjskiej armii
W Ukrainie zauważono unikatowe rosyjskie transportery opancerzone BT-3F. Obecność tych konstrukcji na froncie może zaskakiwać, gdyż nie przeszły one jeszcze ostatecznych testów państwowych.
Jak donosi ukraiński serwis Defense Express, transportery opancerzone BT-3F są wykorzystywane przy przeprawach przez Dniepr. Pojazdy przeszły wstępne testy dopiero w lutym 2022 r., a według dostępnych danych producent nie zawarł jeszcze kontraktu z armią rosyjską na dostawy tych maszyn. Co wiemy o transporterach BT-3F?
Rosyjskie unikaty na froncie
Pojazdy miały trafić do seryjnej produkcji już w ubiegłym roku, ale plan nie został zrealizowany. Transportery zauważone w Ukrainie są więc najpewniej nie do końca przetestowanymi prototypami. Z wypowiedzi Petra Tiukowa, prezesa zakładów Kurganmaszzawod, które opracowały tę konstukcję, wynika, że w sierpniu nadal nie było umowy na dostawę tych maszyn oraz że nie przeszły one jeszcze testów państwowych.
Warto nadmienić, że na przełomie 2019 i 2020 r. zawarto umowę na dostawę 100 sztuk BT-3F pomiędzy Rosją a Indonezją, z terminem wyznaczonym do końca br. Można zatem założyć, że część tych pojazdów została faktycznie wyprodukowana i być może kilka sztuk trafiło do Ukrainy zamiast do Indonezji. "Widać, że Rosjanie są zmuszeni do używania sprzętu nieseryjnego, ponadto przeznaczonego dla piechoty morskiej" – zauważa Defense Express.
BT-3F to gąsienicowy transporter opancerzony o cechach amfibii. Jest obsługiwany przez trzyosobową załogę i może przewozić do 14 żołnierzy desantu. W jego uzbrojeniu znajdziemy zdalnie sterowany moduł bojowy DPW-T, wyposażony w sensory termowizyjne i optyczne oraz karabin maszynowy 6P49 Kord kal. 12,7 mm. Pojazd posiada też dwa oddzielnie zainstalowane karabiny maszynowe kal. 7,62mm.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA
Serwis Defence24 zwraca uwagę na wysoki stopień unifikacji tych konstrukcji z bojowym wozem piechoty BMP-3F, który stanowił bazę dla BT-3F. Dzięki temu rozwiązaniu koszty szkolenia personelu technicznego i żołnierzy są stosunkowo niskie. Pojazd ma 7,15 m długości, 3,3 m szerokości i ok. 2,3 m wysokości.
Masa bojowa transportera wynosi blisko 19 t. 1BT-3F osiąga prędkość do 70 km/h po drodze i do 10 km/h w wodzie. Maszyna jest napędzana przez silnik wysokoprężny UTD-29 o mocy 500 KM, a jej maksymalny zasięg wynosi 600 km.
Jeżeli chcesz być na bieżąco z podobnymi materiałami, zapisz się na codzienną paczkę najnowszych newsów. Skorzystaj z naszego chatbota, klikając TUTAJ.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski