USA odzyskały wrak F‑35C Lightning II. Statek leżał blisko 4 km pod wodą

Marynarka Wojenna USA poinformowała, że odzyskała wrak myśliwca Lockheed F-35C Lightning II, który spadł z lotniskowca USS Carl Vinson na Morzu Południowochińskim podczas nieudanej próby lądowania. Maszyna spoczywała prawie 4 kilometry pod powierzchnią wody.

Amerykanie wydobyli F-35C
Amerykanie wydobyli F-35C
Źródło zdjęć: © U.S. Navy
Karolina Modzelewska

04.03.2022 | aktual.: 04.03.2022 18:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Myśliwiec F-35C spadł z lotniskowca USS Carl Vinson do Morza Południowochińskiego 24 stycznia 2022 r. Do zdarzenia doszło podczas nieudanej próby lądowania. Pilot maszyny zdążył się bezpiecznie katapultować, ale w trakcie wypadku poszkodowanych zostało siedmiu członków załogi lotniskowca.

Amerykanie wydobyli F-35C

Wrak został wydobyty z głębokości około 12 400 stóp [ok. 3780 m – przyp. red.] przez zespół z CTF 75 i Supervisor of Salvage and Diving (SUPSALV) z NAVSEA zaokrętowany na statku konstrukcyjnym wsparcia nurkowania (DSCV) Picasso – przekazała w oświadczeniu Marynarka Wojenna USA.

Myśliwiec F-35C został wydobyty na początku tego tygodnia. Do wyciągnięcia maszyny wykorzystano szereg dźwigów oraz lin, które zostały przymocowane do F-35C za pomocą CURV-21, zdalnie sterowanego pojazdu (ROV).

F-35C to nowoczesny, naddźwiękowy jednomiejscowy myśliwiec piątej generacji, który powstał w ramach programu "Joint Strike Fighter". Maszyna krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL została wyposażona w jeden silnik Pratt & Whitney F135. Ma długość 15,7 m, wysokość 5,28 m, a rozpiętość jej skrzydeł wynosi 13,1 m. Może się poruszać z maksymalną prędkością wynoszącą nawet 1,6 Ma (około 2000 km/h).

Jak już informowaliśmy, F-35C został zaprojektowany specjalnie z myślą o Marynarce Wojennej USA. Jego producent, czyli Lockheed Martin, przekonuje, że maszyna posiada "najbardziej zaawansowany i wszechstronny zestaw czujników ze wszystkich myśliwców w historii". Są to m.in. elektrooptyczny rozproszony system apertury AN/AAQ-37, elektrooptyczny system celowania (ang. Electro Optical Targeting System - EOTS) czy radar AESA (ang. Radar Active Electronically Scanned Array).