UOKiK: Volkswagen Group Polska z rekordową karą ponad 120 mln zł. Koncern wprowadzał Polaków w błąd
Zakończyło się postępowanie przeciwko Volkswagen Group Polska, które trwało dwa lata. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał lidera polskiego rynku motoryzacyjnego za wprowadzanie Polaków w błąd. Afera dieselgate dotyczyła m.in. poziomu emisji spalin i kierowania wytycznych skutkujących odrzuceniem reklamacji.
15.01.2020 | aktual.: 15.01.2020 10:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Volkswagen Group Polska karę w wysokości ponad 120 mln zł (120 607 288 zł). W czasie trwającego dwa lata postępowania przeciwko koncernowi UOKiK zgromadził 25 tomów akt i ponad 5 tys. kart z dowodami.
UOKiK: Rekordowa kara
Kara nałożona na Volkswagen Group Polska to najwyższa sankcja w historii działania UOKiK za naruszenie praw konsumentów.
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest kolejnym organem ochrony konsumentów w Europie, który wydał decyzję w tej sprawie. Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin - wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji – podkreśla Marek Niechiał, prezes UOKiK.
UOKiK ustalił, że przez blisko 8 lat Volkswagen Group Polska "nabijał Polaków w butelkę". W samochodach produkowanych po 2008 r. koncern instalował oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. Dzięki niemu w warunkach testowych można było zaniżać wartość emisji tlenków azotu. W trakcie normalnego użytkowania samochodów ta wartość była wyższa.
Volkswagen Group Polska: Koncern wprowadzał Polaków w błąd
Afera dieselgate dotyczyła m.in. marki Volkswagen, Audi, Seat i Skoda. Ich użytkownicy otrzymywali nieprawdziwe informacje, które zamieszczano również w materiałach reklamowych. Dodatkowo koncern kierował wytyczne dla dealerów, z których wynikało, że mają odrzucać zasadne reklamacje konsumentów związane z poziomem emisji tlenków azotu.
Szkodliwe praktyki Volkswagen Group Polska zostały zaniechane. Jak informuje UOKiK "spółka nie rozpowszechnia wprowadzających w błąd informacji i wytycznych, które zakwestionował urząd w postępowaniu. Mimo to skutki tej ostatniej praktyki mogą nadal trwać – wiele osób mogło zrezygnować z dochodzenia roszczeń".
Zobacz także
Volkswagen Group Polska, oprócz kary ponad 120 mln zł otrzymała nakaz poinformowania o decyzji wszystkich konsumentów, którzy nabyli samochody koncernu z silnikiem EA 189 EU 5. Firma powinna też zamieścić informację o decyzji UOKiK na swoich stronach internetowych.
Rozstrzygnięcie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie jest jeszcze prawomocne. Przysługuje od niego odwołanie do sądu. W momencie uprawomocnienia decyzja stanie się prejudykatem, czyli orzeczeniem sądu, które będzie stanowiło wytyczną do orzekania w podobnych przypadkach. Pomoże to konsumentom w dochodzeniu ich praw.