UOKiK: Volkswagen Group Polska z rekordową karą ponad 120 mln zł. Koncern wprowadzał Polaków w błąd
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zakończyło się postępowanie przeciwko Volkswagen Group Polska, które trwało dwa lata. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał lidera polskiego rynku motoryzacyjnego za wprowadzanie Polaków w błąd. Afera dieselgate dotyczyła m.in. poziomu emisji spalin i kierowania wytycznych skutkujących odrzuceniem reklamacji.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Volkswagen Group Polska karę w wysokości ponad 120 mln zł (120 607 288 zł). W czasie trwającego dwa lata postępowania przeciwko koncernowi UOKiK zgromadził 25 tomów akt i ponad 5 tys. kart z dowodami.
UOKiK: Rekordowa kara
Kara nałożona na Volkswagen Group Polska to najwyższa sankcja w historii działania UOKiK za naruszenie praw konsumentów.
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest kolejnym organem ochrony konsumentów w Europie, który wydał decyzję w tej sprawie. Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin - wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji – podkreśla Marek Niechiał, prezes UOKiK.
UOKiK ustalił, że przez blisko 8 lat Volkswagen Group Polska "nabijał Polaków w butelkę". W samochodach produkowanych po 2008 r. koncern instalował oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. Dzięki niemu w warunkach testowych można było zaniżać wartość emisji tlenków azotu. W trakcie normalnego użytkowania samochodów ta wartość była wyższa.
Volkswagen Group Polska: Koncern wprowadzał Polaków w błąd
Afera dieselgate dotyczyła m.in. marki Volkswagen, Audi, Seat i Skoda. Ich użytkownicy otrzymywali nieprawdziwe informacje, które zamieszczano również w materiałach reklamowych. Dodatkowo koncern kierował wytyczne dla dealerów, z których wynikało, że mają odrzucać zasadne reklamacje konsumentów związane z poziomem emisji tlenków azotu.
Szkodliwe praktyki Volkswagen Group Polska zostały zaniechane. Jak informuje UOKiK "spółka nie rozpowszechnia wprowadzających w błąd informacji i wytycznych, które zakwestionował urząd w postępowaniu. Mimo to skutki tej ostatniej praktyki mogą nadal trwać – wiele osób mogło zrezygnować z dochodzenia roszczeń".
Zobacz także
Volkswagen Group Polska, oprócz kary ponad 120 mln zł otrzymała nakaz poinformowania o decyzji wszystkich konsumentów, którzy nabyli samochody koncernu z silnikiem EA 189 EU 5. Firma powinna też zamieścić informację o decyzji UOKiK na swoich stronach internetowych.
Rozstrzygnięcie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie jest jeszcze prawomocne. Przysługuje od niego odwołanie do sądu. W momencie uprawomocnienia decyzja stanie się prejudykatem, czyli orzeczeniem sądu, które będzie stanowiło wytyczną do orzekania w podobnych przypadkach. Pomoże to konsumentom w dochodzeniu ich praw.